– Ortolani Customsin takana on kolme henkilöä, Olivier, Gilles ja Maxime. Työpajamme on ollut olemassa jo vuodesta 2009 ja päätoimialana on moottoripyörien kustomointi. Olemme kuitenkin aina halunneet toimia "varjossa", repostelematta osaamisellamme. Viime vuoden jälkeen muutimme suuntaa ja tulimme näytille tällä Panigalella. Se on kolmas virallinen valmistamamme pyörä, emmekä aio lopettaa siihen, Olivier Ortolani kertoo.
– Pyörä on vuosimallin Ducati Panigale 1199S. Asiakkaamme halusi maksimaalisen puristisen moottoripyörän, mikä on tämänkaltaisen hypermoottoripyörän kanssa todella monimutkainen asia toteutettavaksi. Asiakkaallamme oli Holographic Hammerin piirros 899 Panigalesta homman lähtökohtana. Seurasimme tämän piirrossimulaation henkeä seuraamatta linjoja, sillä ero piirroksen ja todellisuuden välillä osoittautui mahdottomaksi (ainakin meidän projektissammme). Joten toteutimme designin, joka vaikutti tarkoituksenmukaisimmalta ja niin sopusointuiselta kuin mahdollista.
– Kaikkein monimutkaisinta tässä toteutuksessa oli yhdistää sotku (pienet osat, sähkökaapelit ja muu vastaava) ja estetiikka. Halusimme tehdä kaiken alumiinista ja ostaa mahdollisimman vähän osia, ja minusta pidimme oman näkemyksemme. Kaikki nämä osat tässä moottoripyörässä on tehty käsin alumiinista pajassamme:
- - Takaosa, jossa on integroitu jarruvalo
- - Polttoainetankki
- - Sivukatteet
- - Täydellinen ajovalo, jossa ilmanotto ilmansuotimelle
- - Etulokasuoja
- - Jäähdyttimen suojus
- - Käynnistys M-lock motogadgetin avaimettomalla järjestelmällä; rakennelmat
Ostetut osat:
- - OZ:n taotut kisavanteet
- - Öhlinsin titaanijouset
- - Titaanimuttereita, pultteja jne
- – Akrapovicin titaaniputkisto
- - Motogadgetin vilkut
- Vaikeinta koko projektissa oli yhdistää teknologia estetiikan kanssa. Jokainen askel oli haaste ylitettäväksi, ja sen jälkeen oli pohdittava, oliko toteutus hyvä? Omasta mielestämme onnistuimme, mutta se on vain oma mielipiteemme.
- Odottamattominta tässä hankkeessa oli se tosiasia, että kiillotimme alumiiniosat esitellessämme pyörän asiakkaallemme, ja päätös oli odottamaton: jättäkää kiillotettu alumiini sellaisekseen. Tämä oli käänteentekevää omaan suunnitelmaamme verrattuna, mutta varmasti hyvä päätös.
– Emme ole antaneet nimeä pyörällä, jollemme sitten sen omaa alkuperäistä nimeä "Panigale", koska se on ainoa, mitä on jäljellä, että voi tunnistaa pyörän lähtökohdan, Olivier päättää.
Kiitos, Olivier.
Kiitokset seuraaville:
- - Satula: NMB Designs
- - Kuvat: Julius Designs Pictures and Arnaud Vantaggi Photographer
Mikäli pyörän ulkonäkö sattuu osumaan katsojan makuun, niin kannattaa katsoa loputkin kuvat. Pyörän design on mielestämme tinkimätöntä ja erittäin onnistunutta. Lisää aiheesta Ortolanin kotisivuilla ja Desingboomissa.