Hyvät rataominaisuudet lähtevät pyörän painosta. HP4 Race painaa vain 171 kilogrammaa täyteen tankattuna ja valmiina matkaan. Pyörä on jopa kevyempi kuin Superbiken MM-sarjan pyörät, ja vain hitusen painavampi kuin MotoGP-sarjan tehdaskilpurit, BMW muistuttaa. Pyörät valmistetaan yksittäin.
Monokokkirunko on tehty - ensimmäisenä maailmassa - kokonaan hiilikuidusta. Se painaa olemattomat 7,8 kilogramaa, ja sitä tuotetaan teollisesti pieninä sarjoina. Myös vanteet ovat hiilikuitua ja painavat 30% vähemmän kuin vastaavat kevyet taotut aluvanteet.
Alustan toiminnasta vastaavat Öhlinsin ylösalainen FGR300 etuhaarukka ja TTX 36 GP -takavaimennin. Osat ovat samoja, joita käytetään Superbiken MM-sarjassa ja MotoGP:ssä. Kevyt metallinen keinuhaarukka on niinikään käytössä molemmissa sarjoissa.
Jarruina on edessä kaksi Brembon GP4 PR monoblock-satulaa ja myös se on korkeatasoinen. Jarrujen titaanimännät on pinnoitettu kemiallisesti nikkelillä.
HP4 Racen moottori on puhdasverinen kilpakone, ja sen vaihteiston välityssuhteet on omittu World Cupin määrityksistä. Pyörän huipputeho on 158 kW / 215 hevosvoimaa 13 900 kierroksella minuutissa. Maksimivääntä 120 Nm saavutetaan 10 000 kierroksella. Maksimikierroksia on nostettu verrattuna S 1000 RR:n moottoriin 14 200:sta 14 500 kierrokseen.
Kuusipykäläisen laatikon välityssuhteet on optimoitu ja mukana tulee tarvittavia osia toisiovedon välityssuhteiden muuttamiseksi.
Yleiskatsaus HP 4 Raceen
- – Hiilikuidusta tehty monokokkirunko, joka painaa vain 7,8 kg
- – Hiilikuituinen apurunko, joka on säädettävissä kolmeen eri korkeuteen
- – Hiilikuituvanteet
- – Öhlinsin ylösalainen FGR300 etuhaarukka
- – Öhlinsin TTX 36 GP -takavaimennin
- – Brembon GP4 PR monoblock-satulat edessä, T-tyypin kilpalevyin
- – World Cup -tason kisamoottori 158 kW / 215 hevosvoimaa 13 900 rpm, 120 Nm maksimivääntö 10 000 rpm
- – Kisavaihteisto, osat toisiovälityksen muuttamiseen
- – Paino-optimoitu elektroninen järjestelmä sekä kevyt 5 Ah litium-ioniakku
- – 2D-mittaristo ja 2D-tallennus, logger
- – Dynaaminen luistonhallinta DTC, ohjelmoitavissa valitulle vaihteille 15 eri tasoon
- – Moottorijarrutus EBR, ohjelmoitavissa valitulle vaihteille 15 eri tasoon
- – Wheelien hallinta, ohjelmoitavissa valitulle vaihteille
- – Lähtöavustin
- – Varikkoradan nopeusrajoitin
- – Kevyitä hiilikuituisia säätöosia varustettuina pikakiinnikkeillä
- – Maalattu BMW HP Motorsportin väreihin
- – Tuotantoerä 750 yksittäin valmistettua pyörää.