– Hälytyslaitteiden valojen ja äänien avulla ilmoitetaan muille tiellä liikkujille, kun tulee antaa tilaa. Yleensä ihmiset noteeraavat ne hyvin. Nykyään yhä useammin kuitenkin on havaittavissa, että ihmiset puhuvat puhelimeen tai kuuntelevat musiikkia ja huomioivat väistötarpeen vasta vastaantulevien autojen käytöksestä. Ajaessa olisi syytä katsoa aika ajoin taustapeiliin.
– Vaikka hälytysajosta onkin kysymys, niin ei se yleensä ole sekunneista kiinni, eli kaikkia liikennettä vaarantavia äkkiliikkeitä tulee välttää. Valtaväylillä on leveät pientareet, jolloin riittää että väistää oikealle. Kapeilla mutkateillä ajettaessa väistetään ajamalla sopivalla kohdalla tien sivuun.
– Moottoripyörällä ajettaessa nopeus ja kiihtyvyys ovat toista luokkaa. Sillä pääsee ohittamaan pienemmässä tilassa, turvavälistä tinkimättä. Moottoripyörällä sivumarginaali on ratkaisevampi kuin autolla partioidessa. Led-valot ovat tuoneet moottoripyöriin lisää näkyvyyttä päivänvalollakin.
– Liikennevalvontaa suoritettaessa myös pysäytykset sovitetaan liikenteen turvallisuutta vaarantamatta. Punainen pysäytysvalo laitetaan päälle vasta, kun sopiva ja turvallinen paikka pysähtymiseen on näköpiirissä, selventää ylikonstaapeli Timo Kivelä Seinäjoen poliisista.
Ylikonstaapeli Timo Kivelä esitteli poliisimoottoripyörän tehokkaita hälytysvaloja. Hälytysäänet puolestaan puuttuvat, sillä desibelirajat olisivat rikkoutuneet suljetussa näyttelyhallissa. Tiedoksi heille, jotka eivät mahdollisesti tiedä: Kun pelkät siniset valot ovat päällä, niin silloin tulee väistää, mutta jos punainen valo on mukana, niin silloin on syytä pysähtyä.
Aiheesta aiemmin:
Seinäjoen Bikeshow: Poliisimoottoripyörien tekniikka kiinnosti