Itse asiassa mielenkiintomme asiaan herätti Trafin pari päivää sitten julkaisema tiedote, jossa kerrottiin, että autoilun puolella opetusluvan suosio on kasvanut, ja että helsinkiläisnuorista vain 33 % suorittaa ajokortin heti 18-vuotiaana.
Tiedote keskittyi valtaosaltaan autoiluun, ja uusien autonajokorttienkin määrä laski viime vuonna.
– Osittain kuljettajantutkinnon suorittajien määrän laskua selittää hieman pienempi 18-vuotiaiden ikäluokka, mutta tutkintojen suorittaneiden määrä laski selvästi myös ikäluokkien kokoon suhteutettuna. Varsinkin 19-vuotiaiden tai sitä vanhempien tutkinnon suorittaneiden määrä oli edeltävää vuotta pienempi, kertoi Trafin erityisasiantuntija Marita Löytty.
Kokonaisuudessaan B-kortin tutkintoja suoritti vuonna 2016 noin 60 000 kokelasta eli 8 prosenttia edeltävää vuotta vähemmän. Erityisesti vuoteen 2015 verrattuna laskivat moottoripyörien sekä kuorma-autojen kuljettajantutkintojen määrä. Huomattavaa on, että moottoripyörien kuljettajatutkintojen määrä laski 42 % ja kuorma-autojen 24 %.
Moottoripyöräkortin katoava maine?
Tiedustelimme siis vähän pidempää aikasarjaa erityisasiantuntija Marita Löytyltä sekä samalla tietoja siitä, miten moni suorittaa mp-korttinsa opetusluvalla. Vastaus tuli nopeasti.
– Oheisessa taulukossa on luvut autokoulun ja opetusluvan kautta A-kortin suorittaneista (hyväksytyistä ajokokeista) sekä opetuslupalaisten osuudesta vuosina 2014–2016. Valitettavasti sitä aikaisemmilta vuosilta A-luokan tietoja ei ole saatavissa vastaavalla tasolla, koska vuoden 2013 alkupuolella oli vielä käytössä vanha ajokorttirekisteri ja silloin tilastointi oli osittain erilainen, Löytty kertoo.
Tilasto kertookin aika karua kieltä moottoripyöräkortin suoritusten määrän laskusta.
Hyväksyttyjen ajokokeiden määrä laskussa
Taulukon mukaan autokoulut ovat edelleen suositumpi vaihtoehto kuin opetuslupa. Korttiluokathan menevät niin, että A1 on kevytmoottoripyörät, A2 teholtaan rajoitetut, maksimissaan 35 kilowatin tehoiset pyörät ja A-luokassa tehoa ei ole mitenkään rajoitettu.
Moottoripyöräilyn jatkumisen kannalta luokka A1 on siksi mielenkiintoisin, ja mikä huolestuttavinta, siinä myös pudotus on suurin, miltei puolet. Kun vuonna 2014 kevarikortin suoritti vielä 9216 henkilöä, kun otetaan huomioon sekä autokouluissa että opetusluvalla suoritetut, niin viime vuonna luku oli vain 5024.
Kun samaan aikaan muittenkin korttiluokkien suorittajien määrä laski, niin luvut vuosina 2014 ja 2016 olivat 15.469 kontra 9413. Välivuonna 2015 suorittajia oli sentään 16.127, mikä tietysti edelleen synkistää pudotusta vuoteen 2016.
Hyväksytyt ajokokeet 2014-2016
Lähde: Trafi
2016 | 2015 | 2014 | |
Autokoulu | |||
A |
3257 | 4998 | 4569 |
A1 | 4449 | 8413 | 8842 |
A2 | 913 | 1795 | 1581 |
Yhteensä Autokoulu | 8619 | 10208 | 14992 |
Opetuslupa | |||
A | 162 | 121 | 69 |
A1 | 575 | 739 | 374 |
A2 | 57 | 61 | 34 |
Yhteensä Opetuslupa | 794 | 921 | 477 |
Yhteensä Autokoulu ja Opetuslupa | |||
A | 3419 | 5119 | 4638 |
A1 | 5024 | 9152 | 9216 |
A2 | 970 | 1856 | 1615 |
Yhteensä kaikki | 9413 | 16127 | 15469 |
Opetuslupalaisten osuus % | |||
A | 4,7 | 2,4 | 1,5 |
A1 | 11,4 | 8,1 | 4,1 |
A2 | 5,9 | 3,3 | 2,1 |
Osaltaan tilasto varmasti heijastaa sitä, että moottoripyöräkortin suorittamisen monivaiheisuus ja kalleus motivoivat yhä heikommin nuoria siirtymään moottoripyöräilyn polulle. Kolmen kortin suorittaminen tietää paljon kuluja, ja lisäksi se sisältää sisäänrakennetun tarpeen vaihtaa korttiluokkien yhteydessä myös moottoripyörää, koska korttia suorittaessa joutuu käyttämään luokkaan sopivaa moottoripyörää.
Opetusluvan suosio nousussa
Mielenkiintoista - ja kalleutta mahdollisesti heijastavaa - on myös se, että ajo-opetusluvan avulla korttinsa suorittaneiden suhteellinen osuus on kasvussa. A1- eli kevarikorttien osalta prosenttiosuus on kolmessa vuodessa noussut 4,1 prosentista 11,4 prosenttiin. Myös määrä on noussut 374:stä 575:een. Tosin vuonna 2015 oli 739 kortin piikki.
Opetuslupa on nostanut suosiotaan myös muissa korttiluokissa, mutta kevareiden iso piikki 2015 tekee sen, että absoluuttisissa kokonaisluvuissa se menee vuoden 2016 edelle. Suunta lienee kuitenkin selvä.
Tilasto kertoo karua kieltä moottoripyöräilyn tulevaisuudesta, mikäli suunta jatkuu samana. Ensiapuna tulee mieleen mp-ajokortin saamisen helpottaminen ja toisena moottoripyörien autoveron poistaminen.
Kukaan ei varmaankaan toivo sitä, että A-kortin saisi automaattisesti. Asiallinen mp-kortin hankkimiseen liittyvä koulutus poistaa motoristilta turhia riskejä liikenteessä.