Saksa aikoi ottaa käyttöön autobahnojen eli moottoriteiden käytöstä maksettavat tietullit jo 2016, mutta toisin on käynyt.
Saksan hallitus hyväksyi kuitenkin tammikuussa lakiesityksen, jonka mukaan moottoritietullit koskisivat ulkomailla rekisteröityjä autoja. Vähiten saastuttavimmat autot maksaisivat vähiten, Iltasanomat kertoo.
Tulevaisuudessa maksu on helppo laajentaa koskemaan myös linja-autoja ja moottoripyöriä. Käytännössä maksut kohdentuvat pelkästään ulkomaalaisiin tienkuluttajiiin, sillä saksalaisilta tienkäyttäjiltä perityt maksut on luvattu maksaa takaisin veronalennuksina.
Tiemaksun tuotoksi arvioitiin aiemmin noin 625 miljoonaa euroa vuodessa, nyt arviota on laskettu 500 miljoonaan euroon.
Aiheesta aiemmin: Saksa aikoo periä maksun autobahnien käytöstä myös motoristeilta