VolkerWessels'in edustajan, johtaja Rolf Marsin mukaan muovirakentaminen tarjoaa paljon etuja verrattuna nykyiseen tierakentamiseen sekä teitten rakentamisen että huollon osalta. Leikkiautoradan osia tai betonielementtejä muistuttava tuote on nimetty PlasticRoadiksi.
PlasticRoadilla on paljon etuja puolellaan. Muovin uusiokäyttö on hyväksi ympäristölle ja seurauksena on paljon yhdenmukaisemmat tiepinnat ja lisäksi kun tien osat ovat modulaarisia, rakennusaika vähenee kuukausista viikkoihin.
Sen design sallii tie-elementit asennettaviksi kaikenlaisille pinnoille, jopa hiekkaiseen tai soiseen maaperään. Sen korroosionvastutuskyky on korkea ja kestää -40° - +80° lämpötilat ilman ongelmia. Kaikki tämä tarkoittaa sitä, että pinnan elinikä normaalipäällysteisiin verrattuna on jopa kolminkertainen.
Ja koska rakenne on modulaarinen, kulunut tienpinta voidaan vaihtaa yksinkertaisesti vain uusimalla kuluneet tie-elementit siltä osin kuin tarvetta on, kertoo Morebikes.
Moduulin rakenne on ontto, joten sen sisällä voidaan kuljettaa hulevedet tai valuttaa ne maahan. Lisäksi kaapeleita, vesi- ja viemäriputkia voidaan asentaa vaivatta elementin sisään.
Tällä hetkellä kyse on vielä konseptista, mutta esimerkiksi Rotterdamissa harkitaan uuteen teknologiaan perustuvan pilotin rakentamista. Valmistaja myös kertoo, että mikäli pinta vaatii karhennusta esimerkiksi paremman pidon vuoksi, se voidaan elementin valmistusvaiheessa päällystää upottamalla siihen soraa tai hiekkaa. Valmistaja uskoo, että pilottirakentaminen alkaa vielä tänä vuonna.
Plastic Road on valmistajan mukaan 70 % nopeampi rakentaa kuin perinteinen päällystetty tie ja se on 4 kertaa kevyempi rakenteeltaan.
On mielenkiintoista nähdä, onko tämä todella kustannuksiltaan vertailukelpoinen ratkaisu. Muut ongelmat liittyvät esimerkiksi Suomen pakkastalviin ja nastojen pintaa syövään vaikutukseen - kestääkö muovi nastojen hakkaamisen, entä suolan sekä jatkuvan jäätymisen ja sulamisen?
Lisää tietoja valmistajan sivuilta. Tässä linkki, mikäli video tien ominaisuuksista ei näy alla.