Hesketh ei ole mikään moottoripyörien massavalmistaja. Siitä päivästä lähtien kun merkin tuotanto aloitettiin 1982, yritys on valmistanut vähemmän moottoripyöriä kuin Honda valmistaa 35 minuutissa, väittää Motorcyclist Online. Mahdollisuus nähdä sellainen liikenteessä on siis erittäin pieni. Uuden mallin myötä voisi todeta, että kohtaaminen olisi enemmän kuin toivottava.
Heskethin omistaa nykyään Paul Sleeman, joka osti sen brittiläiseltä lordi Heskethiltä vuonna 2013. Sleeman hylkäsi merkin aiemmin rakentaman V1000-mallin kokonaan, ja valmisti sen sijaan kokonaan uuden pyörän, Hesketh 24:n. Niitä valmistettiin vain 24 kappaletta, ja oletettiin, että merkin tulevaisuus päättyisi valmistuserän päätyttyä, mutta toisin kävi. Koska kaikki kävivät kaupan, seuraava malli Sonnet, ilmestyi markkinoille. Ja nyt on siis vuorossa jo kolmas malli, Valiant.
250 hevosvoimaa?
Valiantissa on samanlainen kromimolybdeeniputkirunko ja S&S:n 2100 cm3 V-twin kuin Sleemanin aiemmissa 24:ssä ja Sonnetissa. Uutuudessa antaa kuitenkin ylimääräistä potkua Rotrexin mekaaninen ahdin. Se nostaa Heskethien teholuvut uusille urille. Siinä missä edelliset mallit tuottivat 145 hevosvoimaa, tässä prototyypissä teho on nostettu ahtimella 210 hevosvoimaan 5500 kierroksella minuutissa.
Mallin tuotanto alkaa kesällä 2018, ja silloin teholukeman pitäisi olla 250 hevosvoimaa. Kumpikin heppamäärä taitaa kevyesti riittää vetämään pyörän nopeusmittarin näytön tappiin, sillä siinä loppuu asteikko 150 mailin, noin 240 km/h kohdalla.
Moottorin puristussuhde on laskettu 9,25:1 maltilliseen 8,75:1 ahtamisen myötä. Vääntöä on luvassa jo nyt 289 Newtonmetriä 3000 rpm, hienosäädön myötä luku saattaa vielä kasvaa.
Brittiläisyys on valttia
Sleemanin tavoitteena on käyttää niin paljon kuin mahdollista brittiliäisiä komponentteja pyörässä. Joten vaikka S&S:n moottori ja kuusivaihteinen Bakerin vaihteisto ovat peräisin USA:sta, niin esimerkiksi jarrut ovat brittiläisen Pretechin käsialaa ja etuhaarukka tulee K.Techiltä kuten myös täysin säädettävät takavaimentimet. Kolmiosaiset Hesketh-brändätyt vanteet on valettu alumiinista.
Pyörä painaa vain 197 kilogramaa, mikä on ainoastaan rahtusen enemmän kuin mitä vapaastihengittävä Sonnet painaa.
Hintako? Se on jo Britanniassa tähtitieteellinen, 50 000 puntaa. Euroiksi muutettuna luku on 58 430. Suomeen tuotuna siihen tulevat päälle rahti, tulli, autovero ja arvonlisävero sekä ties mitä muuta. Pyörä on joka tapauksessa kiinnostava. Valmistajan kotisivulle pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
Hesketh 24 - legendaarisen brittimerkin paluu
Anteeksi mikä valmistaja suunnittelee moottoripyörien Bugatti Veyronia?
Heskethin uusi V2 nimetty James Huntin mukaan