Vuonna 1984 veljekset Ray ja Roy Behner sekä heidän ystävänsä Jim Carlton ja Fred Hoffman muunsivat läjän pähkinäpuuta elämää suuremmaksi Gottlieb Daimlerin 1885 Reitwagenin replikaksi. Reitwagen tarkoittaa matkavaunuja.
Ray Behner kävi hiljan ensimmäistä kertaa elämässään AMA:n (American Motorcyclist Association) Motorcycle Hall of Fame museossa katsomassa käsiensä työn tulosta.
– Meiltä kesti kahdeksan kuukautta rakentaa se, teimme työtä vapaa-ajallamme minun tallissani, Ray Behner kertoi. – Se oli Jim Carltonin idea. Hänellä oli valokuva Daimlerin koneesta, ja siinä oli kaikki, mitä meillä oli. Silloin ei ollut vedoksia saatavilla tai mitään sen kaltaista.
Silloin ei ollut Internetistä vielä tietoakaan, joten on ihme, että miehet jaksoivat puurtaa pienen, 5-x5-senttisen valokuvan turvin, Motorcycle kertoo.
Behner oli puutyöläinen ammatiltaan, joten hän hoisi pähkinäpuun kaivertamisen ja muotoilun. Hänen veljensä Ray teki metallityöt ja Hoffman rakensi vaativammat osat ja Carlton teki teknisesti vähemmän vaativat työt. Hän hioi puuosat ja teki sitä työtä todella paljon.
Työskentely aloitettiin etupyörästä. Replikan suunnittelu oli Carltonin käsialaa.
– Alkuperäinen oli hieman pienempi kuin meidän, mutta en tiedä miten paljon. On vaikeaa duplikoida jotain, mitä ei ole koskaan nähnyt.
Miehet aloittivat Reitwagenin replikan tekemisen 1984 ja se valmistui hyvissä ajoin ennen sen satavuotisjuhlapäivää 10.11.1985. Miehet veivät pyörän juhlapäivänä Anaheimiin Kaliforniaan, jossa sillä ajettiin seremonoiden aikana 11 mailia.
Daimlerin 1885 Reitwagenin asemaa maailman ensimmäisenä moottoripyöränä on myös kritisoitu mm. sen vuoksi, että siinä on kaksi "apupyörää" varsinaisten pyörien lisäksi.