Vuonna 2004 tavararanjakeluyritys UPS ilmoitti kuljettajilleen, että oikea tapa ajaa oli välttää vasemmalle kääntymistä silloinkin, kun se merkitsi pidempää reittiä. Tämä kuulostaa perisuomalaiselta 'parempi virsta väärää kuin vaaksa vaaraa' -toimintatavalta.
Satelliittiseurannan ja ohjelmistojen kehittymisen myötä UPS selvitti, miten tehokkaasti sen kuorma-autot suoriutuivat pakettien jakelusta. UPSin arsenaaliin kuuluu noin 96 000 kuorma-autoa ja satoja lentokoneita, joten jakelun toimivuus on ison mittaluokan asia. Erilaisia pullonkauloja mahtuu näin suureen liikenteeseen vaikka millä mitalla. Kyse on polttoaineen, ajan ja tilankäytön tehokkuudesta.
UPSin insinöörit huomasivat, että vasemmalle kääntymiset söivät runsaasti kuljetusten tehoja. Liikennettä vastaan kääntyminen aiheutti pitkiä odotusaikoja, jotka kuluttivat myös polttoainetta. Rakentamalla reittejä, jotka sisälsivät runsaasti oikealle kääntymisiä UPS paransi voittojaan sekä työturvallisuuttaan.
Vuonna 2012 UPS säästi oikealle kääntymisen poitiikallaan sekä muilla ajotaktisilla parannuksilla vuodessa melkein 38 000 000 litraa polttoainetta sekä onnistui vähentämään päästöjä saman verran kuin jos 5300 henkilöäautoa olisi otettu pois liikenteestä vuodeksi.
Myytinmurtajat testaamassa
Asia kiusasi myös Myytinmurtajia. He testasivat asian ja totesivat polttoaineen, muttei ajan säästöä. Tämä saattoi johtua siitä, että he käyttivät jakelussa pelkkää oikeallekääntymistä. UPS rakentaa reitit liikenteen vilkkauden mukaan, joten myös vasemmalle kääntymisiä sallitaan silloin kun siitä on hyötyä varsinkin esikaupunkialueilla. UPSin oman kuljettajan kommentin mukaan UPS kääntyy 'noin 90-prosenttisesti oikealle'.
Koska UPS käyttää reittisuunnittelussa ohjelmistoja apunaan, se ohjaa kuljettajat kääntymään oikealle vilkkaan liikenteen osuuksilla, ja pystyy sitten ohjaamaan käännöksiä myös vasemmalle, kun se nopeuttaa ja helpottaa ajamista.
Motoristihyöty?
Tämän logiikan hyödyntäminen saattaa lisätä moottoripyöräilijän ajoturvallisuutta: pelkkä oikealle kääntyminen pienentää tietysti ajamisen riskejä ja kotoisissa isoissa kaupungeissa saattaa nopeuttaa huomattavasti esimerkiksi työmatka-ajossa. UPSin toimintamalli haastaa pohtimaan uusiksi tuttujen reittien vaihtamista oikeallekääntymispainotteisiksi. Mielenkiintoista onkin sitten se, missä määrin eri liikenneolosuhteissa oikellekääntymisestä saadaan oikeasti sellaista hyötyä, että se kannattaa ottaa mukaan päivittäiseen ajoon.
Ihminen juuttuu nopeasti omiin vakioreitteihinsä ja ajaa ne melkein silmät kiinni miettimättä miten vähentää ajoon kuluvaa aikaa tai parantaa reittivalinnalla omaa turvallisuuttaan. Sen vuoksi voi olla opettavaista ainakin kertaalleen kesän mittaan ottaa omat työmatkareitit harkinnan ja tarkastelun alle. Siinä saattaa voittaa paitsi selvää rahaa, myös aikaa ja turvallisempia kilometrejä.
Kaikkein suurimman hyödyn tästä ajotavasta saattaisi saada silloin, kun on matkalla vieraassa suurkaupungissa ulkomailla, mutta sellaisen reitin etukäteinen suunnittelu on vaikeaa. Se vaatisi navigaattoreista '90-prosenttisesti oikellekääntyvän UPS-reitin' asetuksia.
Miten itse olet järjestellyt omat työmatka-ajosi tai vakioreittisi moottoripyörällä? Nopeimman / järkevästi pisimmän / mielenkiintoisimman / turvallisimman / eri reittien mukaan? Kerro meillekin.