Perinteisen moottoripyöräilyn ongelmaksi näyttää muodostuvan riippuvuus uusiutumattomista öljypohjaisista polttoaineista. Se merkitsee myös sähkömoottoripyörien lukumäärän kasvua. Rajoitettu toimintasäde sekä suhteellisen hidas akkujen latautuminen ja toistaiseksi myös sähkömoottoripyörien korkeampi hinta hidastavat niiden tuloa korvaamaan perinteiset bensiinikäyttöiset moottoripyörät.
Lightning Motorcyclesin pääjohtaja Richard Hatfield haluaa muuttaa tilanteen valmistamalla ensimmäisen täyssähköisen moottoripyörän, joka kulkee 800 kilometriä yhdellä latauksella.
Yritys rakensi ensimmäisen sportbikensä 2006, ja on siitä lähtien rikkonut ennätyksiä. Kolme vuotta ensimmäisen pyöränsä jälkeen yritys rikkoi sähköisten moottoripyörien nopeusennätyksen. 2013 se voitti Pikes Peak -mäkikisan. Seuraavaksi Lightningillä on tavoiteena ajaa 800 kilometrin matka San Franciscosta Los Angelesiin yhdellä latauksella.
Tällä hetkellä Teslalla on ennätys pisimmällä yhden latauksen ajomatkalla kaupallisesti jo saatavilla olevien moottoripyörien ja autojen osalta. Yhdysvaltain ympäristöviraston luokituksen mukaan sillä pääsee 506 kilometriä yhdellä latauksella, joten se ei suoriutuisi Hatfieldin tavoitematkasta. Bensiinikäyttöiset pyörätkään eivät juuri yllä yli 520 kilometrin matkaan tankillisella.
Yhteistyöstä voimaa?
Hatfield uskoo kuitenkin asiaansa.
– Näemme itsemme seuraamassa Teslan jalanjälkiä, ja onnistumisemme San Francisco - Los Angeles -ajossa todistaisi, ettei ajomatkan pituus yhdellä latauksella ole enää ongelma.
Tavoitteeseen päästäkseen Hatfield on ryhtynyt yhteistyöhön Indianassa toimivan Battery Innovation Centerin kanssa. Se on voittoatuottamaton organisaatio, joka tekee työtä teollisuudenalan ykkösnimien, yliopistojen ja hallituksen järjestöjen kanssa nopeuttaakseen akkujen kehitys-, testaus- ja kaupallistamistoimintaa. Että akut olisivat markkinoiden suosima vaihtoehto, niiden pitää olla turvallisia, luotettavia ja keveitä.
– Työskentelemme sellaisten yritysten kanssa kuin Lightning yhdistääksemme ne akkualan huippuvalmistajien kanssa, esimerkiksi juuri sen vuoksi, että 800 kilometrin ajo latauksella olisi mahdollista, kertoo yhtiön johtaja David Roberts. – Meidän näkemyksemme on, että nykyisellä teknologialla sellaisena kuin se juuri nyt on, ajotavoite on täysi saavutettavissa.
Akkujen saaminen siihen pisteeseen asti ei ole helppoa, mutta se on välttämätöntä, kun ajoneuvoihin etsitään moottoreiksi vihreämpiä voimanlähteitä, kertoo Digital Trends.