Yksi suurimmista huolenaiheista koskee sitä mahdollisuutta, että järjestelmä ottaisi tahattomasti pyörän kontrollin käsiinsä. Hondan järjestelmän pitäisi tietojen mukaan olla suunniteltu siten, että se huomaa mahdollisen törmäyksen uhatessa, jos kuljettaja on jo aloittanut jarrutuksen. Siinä tapauksessa automaattijärjestelmä tarjoaa lisäjarrutusta samassa suhteessa etu/takajarrutuksen voimakkuuteen kuin millä kuljettaja jarruttaa.
Siinä tapauksessa, että kuljettaja ei ole reagoinut tapahtumaan, järjestelmä aktivoi ensin takajarrun saadakseen aikaan mahdollisimman paljon painonsiirtoa eturenkaalle. Samalla kun järjestelmä laskee takarenkaan pidon rajaa ajetulla tiellä, ja jos rengas on lukkiutumisrajalla, Hondan järjestelmä lisää tehoa etujarrulle.
Milloin ja jos automaattinen hätäjarrtusjärjestelmä on käytössä moottoripyörissä ei ole tiedossa. Mutta Hondan patenttihakemus kertoo, että jonain päivänä sellainen on tulossa.
Ehkäpä samalla kertaa kuin Hondan Riding Assistilla varustettu itsekseen ohjautuva ja pystyssä pysyvä moottoripyörä on todellisuutta.
Asiasta kertoi mm. Rideapart.
Lisää aiheesta: Honda julkisti CES:issä itsestään pystyssä pysyvän moottoripyörän, joka seuraa kuskia kuin koira