– Harjoitusajon lopuksi takaiskarista tuli öljyt ulos, Martti "Mara" Mäki-Jouppila totesi. – Ei siinä sitten paljon muuhun pystynyt varsinaisen kisan aikana kuin että täytyi vain yrittää jotenkin roikkua mukana. Tämän pyörän luonne on vielä sellainen, että iso osa hommasta makaa takaiskarin varassa.
Mies vaihtoi entisen nelari-Hondansa toiseen Hondaan, kaksitahtiseen 500-kuutioiseen.
– Näin roteva kuski tarvitsee enemmän vääntöä, ja tästä sitä keskialueella löytyy varmasti riittävästi meikäläisellekin. Tehoa pyörästä löytyy 65 hevosvoimaa.
– Mikäli takaiskari olisi ollut kunnossa, niin kyllä sitä varmasti 3-4 sijaa parempaan sijoitukseen olisi pystynyt, Veteraanikisassa 11:ksi sijoittunut Mäki-Jouppila harmitteli. – Onneksi en ollut ilmoittautunut muihin luokkiin, koska ajot oli nyt tässä, kunnes takaiskunvaimennin on taas kunnossa.
– Iskari lähtee huoltoon heti maanantaina, että ehdin saada pyörän kuntoon ensi viikonlopuksi Kuopion kisaan.
Mäki-Jouppila kärsi loukkaantumisesta viime kesänä ja pari leikkaustakin on takana. Mikä on kunto nyt?
– Fysiikka on kovassa kunnossa, mutta oikea olkapää ja lonkka ovat vähän vihoitelleet. Kyllä se tästä taas lähtee, Mäki-Jouppila uskoo.
Lukijoille vielä tiedoksi, että jäärata-ajojen varikkoalue ei ole mitenkään eristetty yleisöltä. Pyöriä ja kuskeja pääsee katsomaan ja heidän kanssaan keskustelemaan aivan lähietäisyydeltä. Tämä edellyttää tietysti sitä, että heillä on aikaa, eivätkä lähtö tai treenit paina päälle.
Mutta jäärata-ajot ovat loistava yleisöystävällinen ja tapahtumarikas laji, jota voi lämpimästi suositella. Hyvä syy talvipäivänä pukeutua lämpimästi ja mennä nauttimaan ulkoilmasta hyvän urheilumuodon parissa.
Maralle parempaa onnea seuraavaan kisaan.