Harley-Davidson Inc:in osuus isojen moottoripyörien markkinoista USA:ssa on viime vuosina pysynyt vakaasti yli 50 prosentin. Joulukuuhun päättyneellä vuosivartilla Harrikoiden myynti laski 11,9 % 42 414 kappaleeseen.
Yritys toimitti asiakkailleen 262.221 moottoripyörää vuonna 2016, mikä oli alle sen ilmoittamien omien odotusten 264.000 - 269.000 kappaleen. Siinä on myös 1,6 % lasku edellisvuonna myytyihin 266.382 moottoripyörään verrattuna.
Koko vuoden H-D-myynti laski siis tuon 1,6 % edellisvuodesta. USA:ssa myynti laski 3,9 %, jonka osaksi paikkasi kansainvälisen myynnin 2,3 % kasvu.
Nettotulos nousi vuoden viimeisellä jaksolla 47,18 miljoonaan dollariin eli 27 senttiin per osake vuotta aiempaan 42,2 miljoonaan eli 22 senttiin per osake nähden.
Koko vuoden osakekohtainen tulos kasvoi 3,8 % 3,83 dollariin verrattuna vuoden 2015 3,69 taalaan. Nettotulos oli 692,2 miljoonaa, kun se vuotta aiemmin oli 752,2 miljoonaa dollaria.
Yrityksen liikevaihto vuoden viimeisellä kvartaalilla oli 933 miljoonaa dollaria, kun se vuotta aiemmin oli ollut 1,007 miljardia. Koko vuoden 2016 liikevaihto puolestaan laski 5,27 miljardiin dollariin kun se 2015 oli 5,308 miljardia.
- Globali kilpailuympäristö säilyy haastavana, mutta vuoden 2016 tuloksemme osoittaa, että kasvaneet investointimme kysynnän kasvattamiseksi sekä vaikuttavien uusien tuotteiden tuomiseksi markkinoille toimivat, väitti H-D:n pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Matt Levatich.
Harrikoiden myynti kasvoi eniten Aasian-Tyynenmeren alueella sekä Euroopassa. Yrityksen odotukset uudella Milwaukee Eight -moottorilla ja parannetulla jousituksella varustettujen matka- ja cruisingpyörien suhteen ovat suuret.
Päätavoitteena on rakentaa seuraavan kymmenen vuoden aikana kokonaan uusi seuraava sukupolvi Harley-kuljettajia ympäri maailman.