Toistaiseksi Vigo Electric Motorcyclesin on toki helppo luvata mitä tahansa, sillä pyörä on olemassa vasta suunnittelupöydällä, eikä siitä ole edes kotimaassaan nähty kuin muutamia renderöityjä piirroksia. Lupauksiin varsinkin toimintamatkan osalta on helppo suhtautua epäillen, sillä tällä hetkellä sähkömoottoripyörävalmistaja Zeron huippumalleille luvataan lisäakun kanssa 325 kilometrin ja autovalmistaja Teslan Model S 100:lle 540 kilometrin ajomatkaa yhdellä latauksella. Nämäkin lukemat vaatinevat optimiolosuhteita.
Väitetyt tekniset tiedot
Ajomatka yhdellä latauksella |
640 km |
Akun kapasiteetti | 21 kWh |
Akun elinaika | 400 000 km |
Moottorin teho | 90 kW / 120 hv |
Kiihtyvyys 0-100 km/h | 3,2 sekuntia |
Kokonaispaino | 160 kg |
Arvioitu vähittäismyyntihinta | 9400 € |
Erikoishinta tukijoille | 7040 € |
Kyseessä on brittiläinen startup-yritys Vigo Electric Motorcycle, jota Motofire lähestyi lisätietokyselyllä, koska suhtautui kyynisesti luvattuihin kilometrimääriin. Yhtä epäileväisesti voi suhtautua myös pyörän hinta-arvioihin.
Vastauksessaan Vigon omistaja ja toimitusjohtaja Timofey Sergeev totesi mm., että "annettujen tietojen rajoitettu määrä johtuu ainoastaan siitä, että aika on ainoa etu, mikä meillä on käytettävissämme kilpailijoitamme vastaan." He pelkäävät kopiointia.
Prototyyppi on vielä kehitystyön alaisena. Jäljellä on vielä 5-9 kuukautta, ennenkuin Vigo pystyy paljastamaan sen. Heidän lähestymistapansa pitäisi olla erilainen: ei kekseliäs vaan tutkiva. He pyrkivät löytämään varhaisen vaiheen yrityksiä, jotka työskentelevät sopivien hankkeiden kanssa, ja sitten tekemään yhteistyötä heidän kanssaan.
– Koska tiimimme on varsin kansainvälinen, myös etsiminen on globaalia, ja me olemme tällä hetkellä yhdistäneet viidessä eri maassa kehitettyjä teknisiä saavutuksia. Lisäksi akkujen tuotannosta vastaa yhteistyökumppanimme, joten meidän ei tarvtse sijoittaa siihen penniäkään Timofey Sergeev iloitsee.
Hinta on alhainen, koska yritys on päättänyt siten houkutella lisää investointeja. Koska se haluaa saada tuotannon alkuun ja kannattavaksi myös marginaalit pidetään ensimmäisinä vuosina minimissä. Myös pyörän osat, kuten jarrut, jousitus ja renkaat ovat laadukkaita, mutta eivät huippuluokkaa.
Yrityksen tavoitteena on aloittaa Kickstarter-joukkorahoituskampanja, jotta se saisi prototyypin valmiiksi.
Motofire ei ollut kovinkaan otettu tästä viestistä, vaan suhtautuu skeptisesti yrityksen mahdollisuuksiin. Se tekikin hieman selvitystyötä asian eteen. Vigon sivusto on osoitteessa eco-motorcycles.co.uk, ja se rekisteröitiin käyttöön noin vuosi sitten. Vigo Motorcycles taas puolestaan on rekisteröity olemassaolevaksi yritykseksi vasta 3.1.2017. Yrityksellä on "virtuaaliosoite" jossain päin itä-Lontoota.
Tällä hetkellä Vigolla ei ole olemassa Kickstarter-kampanjaa.
Kävimme myös hieman läpi Vigon sivuja, ja löysimme sieltä FAG-osion, jossa kerrottiin, että "Moottoripyörävalmistajat käyttävät tällä hetkellä riittämättömiä litiumioniakkuja, jotka ovat äärimmäisen painavia, ja jotka eivät kykene lataamaan riittävästi virtaa. Meidän moottoripyörässämme tulemme käyttämään uutta akkuteknologiaa, jonka energiatiheys on suurempi. Siten pääsemme suurempaan ajomatkaan."
Ajatus on varmasti aivan oikea, mutta mikäli tällainen teknologia, jolla pystytään tuplaamaan ajomatka yhdellä latauksella, olisi jo olemassa, sitä hyödyntäisivät kaikki sähkömoottoripyörä- ja autovalmistajat ympäri maailmaan. Joten saanemme olla hieman skeptisiä yhdessä Motofiren kanssa.
Eco Motorcyclesin sivuille pääset tästä ja sen Facebook-sivulle tästä.