FB Mondial -moottoripyörämerkin historia alkoi vuonna 1948 ja kesti vuoteen 1979, joskin viimeinen itse valmistetulla moottorilla varustettu malli läksi ulos tehtaasta vuonna 1960. Sen jälkeen merkin pyörissä käytettiin muiden valmistajien, pääasiassa Hondan valmistamia moottoreita.
FB nimen edessä tuli aikanaan "Fratelli Boselli" eli "Veljekset Bosellista". Boselli on aatelissuku Milanon alueella. Mondial oli tunnettu korkealuokkaisista sporttimoottoripyöristä ja se voitti kaikkiaan 10 maailmanmestaruutta.
Brändin nykyinen omistaja on Pier Luigi Boselli ja hän yrittää ystävänsä Cesare Gallin kanssa elvyttää merkin tavoitteenaan viehättää moottoripyöräilijöiden uutta sukupolvea, siitä mallinimi "Hipster". Alkuun Hipsteriä myydään Italiassa, Ranskassa ja Belgiassa 3999 euron hintaan. Pyörää saa myös 250-kuutioisena.
Mondial aikoo tuoda markkinoille kolme uutta mallia vuoden 2017 ja 2023 välillä, kukin erilaisella moottorilla varustettuna. Samalla se pyrkii kaksinkertaistamaan moottoritilavuuden 1960-luvulla tarjolla olleisiin Mondialeihin verrattuna.
Hipstereiden perusominaisuuksia ovat yksisylinterinen nelitahtinen moottori neliventtiilikannella, märkäsumppuvoitelu, sähköinen polttoaineen syöttö ja nestejäähdytys, 6-vaihteinen vaihteisto, 14-litrainen polttoainetankki ja moottorin kuutiotilavuus joko 125 tai 250 cm3. Vannekoko edessä on 18 ja takana 17 tuumaa, etuhaarukka on upside-down-teleskooppi, takana tuplaiskunvaimentimet jne, eli pyörä kuulostaa varsin normaalilta sekä modernilta. Se näyttää varmaankin suurin piirtein siltä, kuin hipsteripyörän pitääkin, ja sillä voi ajaa muuallakin kuin asvaltilla, eikä vauhti välttämättä ole se tärkein asia.
Suuri menneisyys
FB Mondialin historiasta sen verran, että alun perin se valmisti tavarajakeluun tarkoitettuja kolmipyöräisä polkupyöriä ennen toista maailmansotaa. Siihen aikaan kun Ducati ja MV Agusta vielä rakensivat taloudellisia ja kevyitä kaksitahtisia moottoripyöriä, mopoja ja skoottereita, Mondial valmisti jo huippuluokkaisia sporttimoottoripyöriä.
Mondialin tehdas oli paljon pienempi kuin suurten Moto Guzzin, Gileran tai Benellin, ja se oli enemmän boutique-tyyppinen valmistaja, kertoo Wikipedia. Se oli erikoistunut huipputehokkaisiin pienikuutiotilavuuksisiin moottoripyöriin. Suuri osa kunkin pyörän valmistuksesta tehtiin käsin, joten pyöriä tuotettiin vuosittain vain 1000-2000 kappaletta.
Mondialin historiasta on muutama mielenkiintoinen esimerkki. Esimerkiksi 1949, kun MV Agusta päätti siirtyä nelitahtisten moottoripyörien tuotantoon, se osti Mondialin nelitahtisen käyttäen sitä esimerkkinä.
Vuonna 1957 puolestaan itse Soichiro Honda lähestyi kreivi Bosellia ja pyysi tältä ostaa sen Mondialin kisapyörän, millä tämä oli juuri voittanut sekä 125- että 250-kuutioisten maailmanmestaruuden. Kreivi Boselli antoi Hondalle kisa-Mondialin. Honda käytti tätä pyörää vertailukohteena, jonka kanssa kilpailla maailman mittakaavassa. Pyörä on edelleen Hondan Motegi Collection Hallissa ensimmäinen, mikä tulee vastaan, kun sinne menee sisään.
Lisäksi Mondial rakensi desmodromisella venttiilikoneistolla varustetun moottorin ennen Ducatia, muttei koskaan ottanut sitä tuotantoon.
FB Mondialin sivulle pääset tästä.