Polaris Industriesin tulos
Neljäs vuosineljännes
Polaris Industriesin liikevaihto kasvoi 10 % 1,217,8 miljardiin dollariin doll. Luvut sisältävät Transamerican Auto Partsin (“TAP”) myyntiä 108.7 miljoonan dollarin arvosta.
Nettotulos kvartaalilla oli 62,6 milj dollaria eli 0,97 taalaa per laimennettu osake, eli se oli linjassa ennusteiden kanssa. Mutta tulos oli pienempi kuin vuotta aiemmin, jolloin vastaavat luvut olivat 110,7 miljoonaa dollaria ja 1,66 dollaria.
Koko vuosi
Koko vuoden liikevaihto laski 4 % 4,516,6 miljardiin dollariin vuotta aiemmasta 4,719 miljardista. Nettotulos puolestaan oli 3,27 dollaria per osake eli 212,9 miljoonaa dollaria verrattuna edellisen vuoden 455,4 miljoonaan eli 6,75 dollariin per osake.
Polariksen antama ohjeistus vuodelle 2017 oli sellainen, että nettotulos olisi 4,25 - 5,4 dollarin välillä per osake. Liikevaihdon odotetaan kasvavan 10 - 13 % 2017.
Marraskuussa Polaris osti TAPin669 milj hintaan.
– Vuosi 2016 oli vaikea ja haastava vuosi Polarikselle, mutta kulttuurimme on sellainen, että käymme päin vastoinkäymisiä ja opimme niistä, kuten teimme myös vuonna 2016. Vastauksena useisiin takaisinkutsuihin otimme ne välttämättömät askelet, mitä tarvitaan varmistaaksemme Polariksen ajoneuvojen laadun, turvallisuuden ja suorituskyvyn olevan sillä tasolla, mitä asiakkaamme odottavat, pääjohtaja Scott Wine kommentoi.
Moottoripyörät: Indian, Victory ja Slingshot
Moottoripyörien osalta liikevaihto pieneni vuoden viimeisellä vartilla. Vuoden 2016 kolmen viimeisen kuukauden aikana myytiin moottoripyöriä 105,7 miljoonan dollarin arvosta, mikä on 35 % vähemmän, kuin vuotta aiemmin, jolloin myynti oli 162,6 miljoonaa dollaria.
Sekä Victoryn että Indianin myynti laski kvartaalilla vuotta aiempaan verrattuna, mutta osin kysymys on siitä että silloin tuotantovaikeudet oli saatu purettua, mikä näkyi neljännen kvartaalin toimituksien kasvuna, joten vertailu on vaikeaa. Lisäksi Polaris vähensi moottoripyörien tuotantoa vuoden 2016 neljännellä neljänneksellä saadakseen Spirit Laken tuotantolaitoksen maalausjärjestelmien päivityksen suoritettua. Slingshotin myynti laski takaisinkutsujen pienentäessä tuotantoa, kerrotaan Polariksen tiedotteessa
Liikevoitto sensijaan pieneni voimakkaammin neljännellä kvartaalilla 24 miljoonasta 1,6 miljoonaan dollariin. Syynä olivat alemmat tuotantomäärät ja korkeammat takuukustannukset.
Indian myy
Pohjois-Amerikan markkinat taantuivat Victoryn, Indianin ja Slingshotin segmentissä yksinumeroisin prosentein vuonna 2016 ja loppuvuodesta muutaman prosentin. Indian Motorcyclesin myynti kuitenkin nousi - taas kerran vastavirtaan +20 % kun taas Victoryn myynti laski yksinumeroisin prosentein.
Indianin myynti kasvoi kansainvälisesti kaikkiaan noin 14-16% ja lisäksi jälleenmyyjien varastot pienenivät 8% edellisestä vuodesta.
Koko vuoden osalta moottoripyörien myynti kasvoi arvoltaan yhden prosentin 698,3 miljoonasta dollarista 708,5 miljoonaan. Moottoripyörät toivat voittoa 91,4 miljoonaa dollaria viime vuoden 97,3 miljoonan dollarin sijasta.
Victory Motorcyclesin tuotannon ja brändin lopettaminen ovat tietysti mielenkiintoinen asia. Polaris ilmoitti merkin alasajamisesta 7.1.2017. Päätöksen odotetaan parantavan yrityksen ja sen globaalin moottoripyöräbusineksen voitollisuutta pitkällä aikavälillä ja samalla parantavan sen kilpailuasemaa.
Yritys kirjaa alasajon kustannukset kertaluonteisesti vuoden 2017 tilinpäätökseen. Polaris ei ottanut tiedotteessaan kantaa tulevan vuoden moottoripyörämyyntiin. Polaris päätyi Victoryn lopettamiseen osin siksi, että Indianin myynti on vetänyt paremmin ja on edelleen kasvussa.
Indianin kasvu asettaa paineita ja odotuksia Harley-Davidsonin ensi viikolla tapahtuvaan tulosjulkistukseen. Joko Yhdysvaltain suurin mp-valmistaja lopulta olisi saanut myyntinsä kasvuun? Epäillä tietysti voi, koska sen pyörien myynti osuu valtaosaltaan samaan segmenttiin kuin Indianien ja Slingshotien.