H&H Classicsin vuoden ensimmäisessä huutokaupassa on myynnissä sekä autoja että moottoripyöriä.
– Pyörien joukossa on erityisesti neljä kiinnostavaa tapausta, jotka saattavat olla erittäin tuottavia investointeja, H&H:n moottoripyöräpuolen vetäjä Mark Bryan uskoo.
Nämä ovat Velocette Thruxton, Cotton 250, 1926 AJS G8 ja 1949 Scott Squirrel.
1968 Velocette Thruxton
Velocette Thruxton (kuva jutun aloituskuvana) on restauroimattomassa kunnossa. Viime vuonna H&H myi vastaavan 23 000 euron hintaan, mikä oli maailmanenneätyshinta kyseiselle pyörälle.
Velocette oli viimeinen suuri brittiläinen, joka kesti kilpailussa miltei vuosikymmenen pidempään kuin muut brittimerkit. Velocette Thruxton eli kyllin pitkään kisatakseen ensimmäisten modernien japanilaisten superbikejen kanssa. Mutta tehdas sulki tehtaansa oven Birminghamissa lopulta vuonna 1971. Pyörä on käyntikunnossa ja harvinaisen hyväkuntoinen.
Thruxton oli tehdasrakenteinen cáfe racer. Sen juuret olivat edeltäjämalli Venomissa, joka oli pärjännyt hyvin kisoissa, vaikka siinä olikin antiikkinen 500 cm3 työntötankomoottori. 1961 tehdasrahoitteinen tiimi ajoi sillä 24.tunnin ajon nopeusennätyksen, ja 64 toinen Venom otti voiton Thruxtonin 500 mailin endurance-ajossa.
Voitto antoi Velocetelle hyvän tekosyyn virittää Venomia ja tuloksena oli 1965 Thruxton. Se voittikin 500 mailin ajon 65 ja tuotantoluokissa Thruxtonit veivät sijat 1- ja 2 Mansaaren ajoissa. Pyöriä rakennettiin noin 1100 kappaletta ennen kuin tehdas sulki ovensa.
1937 Cotton 250
1937 Cotton 250 arvioidaan noin 4600 - 5800 euron arvoiseksi. Frank Willoughby Cotton perusti Cotton Motor Companyn 1918. Yritys toimi Gloucesterissa. Cotton pyöritti yritystä eläkkeelle jäämiseensä asti 1953. Yritys perustettiin uudelleen nimellä E. Cotton Ltd ja se toimi vuoteen 1980. Merkki elvytettiin 1990-luvun lopulla valmistamaan replikoita vanhoista pyöristä.
Jo 1913 Cotton oli kilpauransa mittaan päätynyt siihen, että "timanttirunko" eli polkupyörän runkoon perustuvalla ratkaisulla oli rajansa. Hän suunnitteli omansa, "kolmiomaisen rungon", ja patentoi sen 1914. Se oli Cottonin pyörien ominaispiirre vuoteet 1944 asti.
Cottonin pyörillä saavitettiin menestystä mm. Mansaaren ajoissa 1923, 25 ja 26. Viimemainittuna vuonna kevyen luokan kärjessä oli kolme Cottonia.
1926 AJS G8
1926 AJS G8 on Bryanin mukaan parhaiten restauroitu AJS, mitä hän on koskaan nähnyt. Pyörän hinta-arvio alkaa noin 14 000 eurosta lähtien.
AJS-nimeä käytettiin wolverhamptonilaisen A. J. Stevens & Co.:n valmistamista autoista ja moottoripyöristä vuosina 1909-1931. Yrityksellä oli hallussaan 117 moottoripyörien maailmanennätystä. AJS-nimeä ovat yrityksen myymisen jälkeen käyttäneet Matchless, Associated Motorcycles ja Norton-Villiers.
1949 Scott Squirrel
Vuosimallin 1949 Scott Squirrel, joka arvioidaan noin 4600 - 5800 euron arvoiseksi on latolöytö. Scottin kaksitahtiset olivat pioneereja ja nopeimpia Mansaaren radalla 1930-luvulla. Kyseessä on alkuperäisen kuntoinen pyörä, jonka tiedot vuosien varrelta ovat täydelliset.
Squirrel-nimeä käytettiin Scottin moottoripyörissä vuodesta 1921, mutta kun perustaja Alfred Angus Scott kuoli 1923, epäortodokssiet Scottin kaksitahtimoottoripyörät muuttuivat tavanomaisemmiksi.