Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esitteli liikenneverkkoyhtiöraporttinsa torstaina. Sen mukaan työkoneet, traktorit, mopot, mopoautot sekä muut kevyet kaksi-, kolmi- ja nelipyörät, kuten mönkijät jäisivät kokonaan tienkäyttömaksujen ulkopuolelle, kertoo Ilta-Sanomat.
Moottoripyörät olisivat kuitenkin tienkäyttömaksuvelvollisia.
Ministeriö ehdottaa, että perustettava valtionyhtiö vastaisi valtion liikenneverkon kunnosta ja kehittämisestä ja keräisi tienkäyttäjiltä aikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta.
Maksut voisivat ministeriön mukaan olla kuukausi- tai vuosimaksuja. Palveluoperaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuitenkin valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamista, jotta tiedettäisiin, liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä.
Ehdotuksessa esitetään, että maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan siten, että pienipäästöisten ajoneuvojen maksut olisivat pienemmät kuin suuripäästöisten.
Selvityksen ehdotus on, että uusi yhtiö aloittaisi jo ensi vuoden alusta. Se rahoittaisi toimintansa tienkäyttäjiltä kerättävillä maksuilla sekä lainalla. Tarkoituksena on, että liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kasvaisi. Bernerin mukaan liikenneverkon rahoitus vaatii uudistamista, koska valtion varat eivät riitä ylläpitämään saati kehittämään valtion liikenneverkkoa.
Bernerin työryhmän selvitys on herättänyt jo runsaasti kritiikkiä, myös hallituskumppaneilta.