YLE kertoi eilen saatuaan Bernerin työryhmän vuodetun muistion käsiinsä, että liikenneverkkoselvityksen teossa on kuultu selvityksen mukaan 29:ää sidosryhmää. Tässä joukossa on mukana paljon yrityksiä, joiden businessmahdollisuudet paranisivat, jos selvitys etenisi laeiksi. Elinkeinoelämän ohjeistus siis johtaisi lakien säätämiseen. Kuten YLE toteaa, menettely on poikkeuksellinen.
Berner on luvannut kommentoida asiaa vasta tänään.
Sidoryhmälistalla on mm. kansainvälisiä yhtiöitä ja kotimaisia start up -yrityksiä, jotka tekevät liikenteen mobillisovelluksia, autokauppoja, teleoperaattoreita ja vakuutusyhtiöitä. Liikenneministeriön selvitys on nostanut hallituskumppanit takajaloilleen.
Autokauppiaista ovat olleet mukana ainakin DeltaAuto, Laakkonen ja Metroauto, joiden näkökulmasta autoveron poistaminen tietysti palvelisi automyynnin lisääntymisenä. Myös kuluttaja hyötyisi veron poistosta, sillä uuden auton saisi halvemmalla, vaikka myös käytetyn auton arvo laskisi.
Lisäksi selvityksessä kuultiin Autoalan keskusliittoa ja Autotuojia eli autoalan maahantuojien ja vähittämismyynnin edustajia.
Auton loppukäyttäjät eli tavalliset autoilun edustajat, kuten Autoliitto eivät ole olleet kuultavina.
Selvityksen teossa mukana olleet teleoperaattorit, kuten DNA, Elisa ja Telia-Sonera sekä Osuuspankki, Vakuutusyhtiö IF ja LähiTapiola ovat todennäköisiä bisneksen tekijöitä, sillä teleoperaattorit voivat tarjota paiaknnuspalveluja ja vakuutusyhtiöt puolestaan ostaisivat liikenneverkkoyhtiöltä tienkäyttöosuuksia ja myisivät niitä edelleen asiakkailleen. Vakuutusyhtiöt voisivat myös myydä vakuutuksia, jotka hinnoitellaan autoilija ajotavan ja hänen käyttämiensä reittien mukaan.
Valtiovarainministeriö: ei hyvän hallintotavan mukaista
Selvityksen teossa ei ole käytetty vaikutusten arvioinnissa lainkaan VVM:n vero-osaston asiantuntemusta. Kyse on miljardiluokan asioista, joista valtiovarainministeriö vastaa. Se pitää epätodennäköisenä sitä, että lait ehdittäisiin valmistella ennen ensi vuodenvaihdetta.
Muut hallituspuolueet eivät vielä eiliseksi halunneet kommentoida asiaa. Niiden suhtautuminen on kuitenkin varauksellista. Suunnitelman arvioidaan jättävän täysin ottamatta huomioon se, miten muutos vaikuttaisi muualla kuin ruuhka-Suomessa asuviin. Yksi suuri ongelma on tieverkon yhtiöittäminen, toinen se, että kyse on suljetusta valmistelusta. Hallituskumppanit saivat suunnitelman käteensä vasta pari päivää ennen sen julkistamista.
Kolmas ongelma on kuljettajien seuranta ja yksityisyyden suoja.