Tutkimuslaitos Navigant Researchin mukaan sitä mukaa kuin langattomat verkot ja viestintä tulevat entistä suorituskykyisemmiksi ja kattavat koko maapallon, ajoneuvot liitetään mukaan verkottuneeseen maailmaan. Ajoneuvojen liittäminen toisiinsa, toisiin tienkäyttäjiin ja ympäröivään infrastruktuuriin on yhä tärkeämpää, kun uudet kuljetusteknologiat tunkeutuvat markkinoille, erityisesti ajoneuvojen automatisointi ja sähköistäminen vaikuttavat asiaan.
Viestintä ajoneuvosta ulkopuolisiin yhteyksiin dedikoituja lyhyen kantaman viestintäyhteyksiä käyttäen sekä 4G- ja 5G-mobiilidatayhteyksiä hyödyntäen lisääntyvät nopeasti ensi vuosikymmenellä.
Verkottuneiden ja automatisoitujen ajoneuvojen markkinoita kasvattaa halu vähentää sosiaalisia kustannuksia parantamalla turvallisuutta sekä pienentämällä energiankulutusta sekä liikenteen ruuhkaisuutta.
Verkkoihin liitettävyys on myös avainteknologiaa, joka mahdollistaa (plug-in electric vehicles, PEV) sähköisten ajoneuvojen käytön. Sen avulla niiden kuljettajat voivat hyödyntää latauspisteiden infrastruktuuria, suunnitella ajoreittinsä sekä käyttää matkapuhelimiaan. Ensimmäiset dedikoituja lyhyen kantaman viestintäyhteyksiä käyttävät järjestelmät ajoneuvojen viestimiseksi ulkoisiin yhteyksiin (Vehicle-to-external communications (V2X) ) rakennettiin vuonna 2015 ja Navigant Researchin mukaan niitä rakennetaan lisää lähivuosina.
Tutkimuslaitoksen mukaan on myös odotettavissa, että ajoneuvoihin upotettujen järjestelmien lisäksi myyntiin tulee myös jälkikäteen asennettavia järjestelmiä. Lisäksi on odotettavissa, että älypuhelimiin tulee tarjolle dedikoidut lyhyen kantaman viestintäyhteydet (DSRC) mahdollistavia ratkaisuja.
2020-vuosikymmenen alkuvuosina on odotettavissa, että joillakin markkinoilla 5G-teknologia on vaihtoehto DSRC-teknologialle.
Navigant Research kertoo tiedotteessaan, että upotettujen ja jälkikäteen asennettavien DSRC-pohjaisten ajoneuvojen ulkopuolisten yhteyksiin käytettävien järjestelmien arvo markkinoilla saavuttaa noin 25,5 miljardin dollarin arvon vuoteen 2025 mennessä.
Lisätietoja Navigant Researchin sivuilta. Jutun aloituskuvassa olevien Jawojen valmistumisen aikaan ei vielä osattu unelmoida verkottuneista ajoneuvoista.