Uusien moottoripyörien myynnin lasku hidastui selvästi vuonna 2016. Viime vuoden aikana myytiin uusia moottoripyöriä kaikkiaan 3107 kappaletta, mikä on vain 86 kappaletta eli 2,7 % vähemmän kuin vuonna 2015. Tätä ennen myynti on laskenut kaksinumeroisin prosenttiluvuin vuodesta 2008 lähtien.
Tilastoa heikentää kuitenkin se, että käytettynä yksittäistuotujen pyörien myynti laski edelleen kaksinumeroisin luvuin eli 17,6 % edelliseen vuoteen verrattuna. Vuonna 2015 yksittäistuotiin 1820 käytettyä moottoripyörää ja 2016 määrä oli 321 kappaletta vähemmän, 1499.
Tilastokeskuksen Suomen MP-kauppiaille ylläpitämän tilaston loppusaldo, kun yhteenlasketaan sekä uusien että käytettynä yksittäistuotujen moottoripyörien määrä on edelleen 8,1 % miinuksella vuonna 2016 verrattuna vuoteen 2015. Kappaleissa tämä tarkoittaa myynnin laskua 5012 pyörästä 4606:n pyörään.
Niko Kantola: huoli MP-käyttöverosta
– Aina on puhuttu, että pohjat on saavutettu, mutta suuri kysymysmerkki on, miten paljon käyttövero vaikutttaa. Miten esitys vaikuttaa moottoripyöräilevään kansaan. Jo nyt on reagoitu voimakkaasti, ja poistettu hirveä määrä pyöriä rekisteristä. Muuten ajattelisin, että pohjat on nähty: viime vuonna ennusmerkit näyttivät, että mennään alle 3000 kappaleen uusien pyörien myynnissä, mutta päästiin kuitenkin yli sen. Eli sikäli näyttää hyvältä, uskoo Suomen MP-kauppiaiden puheenjohtaja Niko Kantola.
– Myynnin laskemiseen vaikuttavia tekijöitä ei ole enempää tiedossa. Ennemminkin päinvastoin. Maailmalla liikkuu huhuja, joiden mukaan vakuutusyhtiöt lähtisivät keventämään vakuutumaksuja, joten se ainakin olisi myönteinen tekijä.
– Lisäksi on olemassa merkkejä pikku positiivisuuteen. Monella taholla ja mediassakin rummutettu usko parempaan talouskasvuun auttaa tietysti myös moottoripyöräkauppaa. Käyttövero on eräänlainen kulminaatiopiste: riittääkö motoristin usko enää moottoripyöräilyyn, vai taittuuko niska? Tällainen malli, että moottoripyörän omistamista aletaan verottamaan, ei innosta ostamaan, Kantola huolehtii.
Euroopassa käytetyt kalliimpia
Mitä sitten kuvastaa ja merkitsee se, että vaikka uusien pyörien myynti onkin hidastunut ja ehkä aallonpohjassaan, käytettyjen pyörien tuonti on pudonnut edelleen voimakkaasti?
– Periaatteessa käytettynä yksittäistuotujen moottoripyörien kokonaislukumäärä on laskenut samassa suhteessa kuin uusien joka vuosi kun laskua on ollut. Tällä hetkellä tilanteeseen saattaa vaikuttaa se, että maailmalla mp-markkinat ovat jo lähteneet vetämään, joten siellä moottoripyörien hinnoittelu ei enää ole houkutteleva, alkaa olla jo houkuttelevampaa viedä Suomesta käytettyjä moottoripyöriä. Samoinhan kävi autojen kanssa.
– Lisäksi uudet markkinoille tulleet mallit kiinnostavat. Viimeisen kahden-kolmen vuoden aikana ja erityisesti tänä vuonna on tullut paljon uusia malleja, joten ostajat miettivät ostaako uuden vai käytetyn.
– Ja vaikka käytettyjen kauppa onkin käynyt hyvin, kantaa on kotimaassa paljon. 5-6 vuotta sitten liikkeet toivat käytettyjä, nyt niitä ei enää tarvitse tuoda, Kantola pohtii.
Vero yhdistänyt toimialaa
– Markkinat varmasti odottavat vajaan kuukauden kuluttua avattavaa mp-näyttelyä. Se on samalla kauden avaus. Viime vuonna messut olivat tosi kaupalliset, jatkuvatko samanlaisina verouhkasta huolimatta, on mielenkiintoinen asiaa ja antaa suuntaa loppuvuodelle.
– Yleisesti ottaen toimialasta voin todeta sen, että varmaankin ne yritykset, jotka ovat tähän päivään asti jaksaneet, pysyvät edelleenkin pystyssä. Yrityskauppoja tietysti tapahtuu ja liikkeiden yhdistymiset voivat jatkua. Mutta alan toimijat alkavat olla tässä.
– Itse olen nähnyt positiiviseksi sen, että veroasia on yhdistänyt toimialaa. Pitkästä aikaa kaikki haluavat puhaltaa yhteen hiileen. Aiemmin omat intressit ratkaisivat, mutta nyt on kaikkien yhteisenä tavoitteena, että vero saadaan taklattua pois. Toivottavasti saadaan siihenkin asiaan järjen ääni mukaan. Henkilökohtaisesti minulla ei ole käytön verottamista vastaan mitään, sillä jostainhan on verotuloja saatava, mutta että omistamisesta verotetaan, on hanurista, Kantola toteaa.
– Yksi asia mitä verosekoilun myötä Suomesta saattaa kadota, on iso osa mp-historiaa. Kun pyörän on ensin turhautuneena ottanut jo kilvistä, ja tehnyt päätöksen, ettei enää aja sillä, niin se on sen jälkeen helppo myydä maailmalle. Saatamme pienellä älyttömällä asialla tuhota valtavan myönteisen historiallisen perinnön.
Top 10 häviäjät ja voittajat
Vuoden 2016 myydyin pyörämerkki oli Yamaha 673 kappaleella. Määrässä on kasvua viime vuodelta 31 pyörää eli 4,8 %. Muita myyntiään kasvattaneita olivat listan kakkonen KTM, Harley-Davidson (listasijoitus 5.), Triumph (7.), Suzuki (8.) sekä Husqvarna (9.).
Top 10 -listalla myynti oli pudonnut eniten listakolmonen BMW:llä (-52 kpl, -14,6 %). Muita myyntiään menettäneitä olivat Honda (4.), Kawasaki (6.) ja Piaggio (10.). Listasijoitus suluissa paitsi BMW:llä.
Käytettynä yksittäistuotujen pyörien kaikkien merkkien myynti oli laskenut vuoteen 2015 rinnastettuna. Merkkijärjestys: Harley-Davidson, Honda, KTM, BMW, Yamaha, Suzuki, Jawa ja Kawasaki.
Mopojen myynti oli laskenut peräti 23 % edellisvuodesta, kappaleissa 7237:stä 5575:een.
Myydyin mopomerkki oli edelleen Peugeot, jota oli myyty tismalleen sama määrä, 1002 kappaletta, kuin edellisvuonnakin.
Tammikuun alun pikatilastosta ei vielä käy selville myydyimmät yksittäiset mallit.