Yhdysvalloissa moottoripyöräilijöitä kuoli vuonna 2014, eli 27 kertaa enemmän kuin autoilijoita, kun otetaan ajetut kilometrit huomioon. Varsin usein syynä oli toisen osapuolen, autoilijan inhimillinen virhe, kun nämä eivät nähneet moottoripyörää ennen kääntymistään tai kaistanvaihtoa.
Googlen mielestä poistamalla tämän inhimillisen virheen, sen valmistamilla autonomisilla autoilla on potentiaalia tehdä teistä turvallisempia sekä moottoripyöräilijöille että muille tien käyttäjille, raportissa todetaan.
Kaikilla tienkäyttäjillä on omat erityispiirteensä, mutta Googlen mukaan moottoripyörät ovat oma, erityinen luokkansa. Vaikka ne noudattavat samoja liikennesääntöjä kuin autot, niitä on eri muotoisia ja kokoisia, lisäksi niitä ajetaan eri tavoin.
Annetaankin seuraavaksi puheenvuoro yrityksen vanhemmalle ohjelmistoinsinööri Christianille, joka on AMA:n, American Motorcyclist Associationin jäsen ja ajaa BMW K1600 GT:llä.
Näkyvyys motoristin suurin ongelma
Christianin mukaan motoristin suurin ongelma on näkyvyys. Googlen itsestäänajavat autot eivät menetä huomiokykyään tai keskittymistään, ja näkevät ympärilleen 360° kahden jalkapallokentän matkan päähän. Ihmisille on myös ongelma nähdä pienempiä esineitä, kuten moottoripyöriä, kun valoa on vähemmän.
Autonomiseen autoon rakennetut sensorijärjestelmät näkevät pyörän yhtä hyvin täydessa pimeydessä kuin kirkkaalla auringonpaisteella.
– Googlen tavoitteena suunnitellessamme täysin itsekseen ajavaa autoa on, että ajoneuvo vastaa sataprosenttisesti ajamisesta. Me uskomme siihen, että se on turvallisempaa kuin osittain autonomiset ajoneuvot, jotka saattavat äkkiä antaa ajamisen kontrollin henkilölle, joka ei ole siihen varautunut eikä ole tietoinen ympäristöstä. Se vaarantaa heidät itsensä ja muut heidän ympärillään, Christian uskoo.
Koneoppiminen auttaa tunnistamaan moottoripyörät
– On tärkeää, että itsekseen ajavat autot tunnistavat eron moottoripyörän ja saman tyyppisten kohteiden kuten polkupyörien välillä. Ohjelmistomme ei tarvitse tunnistaa moottoripyörämallia pystyäkseen erottamaan ne tien päällä. Koneoppimiseksi kutsutun prosessin avulla ohjelmamme matkii sitä, miten ihmiset tunnistavat nämä tienkäyttäjät. Ihmisen ei tarvitse olla koskaan eläessään nähnyt esimerkiksi Harley-Davidson Roadsteria tai Ducati 899 Panigalea aiemmin, mutta silti hän tietää, että se on moottoripyörä, koska se näyttää samalta kuin muutkin moottoripyörät, joita hän on nähnyt.
– Viimeisen 7 vuoden aikana olemme kohdanneet tuhansia ja taas tuhansia moottoripyöriä. Ohjelmistomme oppii näistä kohtaamisista ja rakentaa laajemman moottoripyörien yleisen tunnistusmekanismin, johon sisältyvät koon, nopeuden, designin ja lukemattomien eri ajokäyttäytymisten tekijät.
– Olemme opettaneet ohjelmistoamme tunnistamaan myös esimerkiksi kaistojen välissä ajon (laillista mm. Kaliforniassa ja myös muualla maailmassa) sekä vastaamaan turvallisesti tämäntyyppiseen ajamiseen. Koska olemme havainnoineet kaistojen välissä ajoa monin eri tavoin, kykenemme paremmin ennakoimaan, miten kuljettaja navigoi meidän ja muiden autojen ohi ja ympäri. Ohjelmistomme myös ymmärtää, että moottoripyörät kiihtyvät ja hidastuvat nopeammin kuin me ja muut autot.
– Kun se on turvallista, automme itse asiassa siirtyy hieman sivulle antaakseen motoristille enemmän tilaa ohitukseen, Christian päättää.
Googlen marraskuun raporttiin voit tarkemmin tutustua täällä.