National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) uskoo, että ajoäänen lisääminen sähkö- ja hybridiautoihin säästää yksin Yhdysvalloissa noin 2400 jalankulkijaa loukkaantumiselta vuosittain.
NHTSA:n edustajan kommentin mukaan "me kaikki olemme riippuvaisia aisteistamme, joiden tehtävänä on varoittaa meitä mahdollisesta vaarasta. Mitä enemmän hiljaisia hybridi- ja sähköautoja teillä liikkuu, jalankulkijoiden kyky kuulla ja nähdä autojen tulevan on merkittävä tekijä pyrittäessä vähentämään mahdollisia kolareita sekä parannettaessa turvallisuutta.
Uusi säännös edellyttää, että kaikkien nelipyöräisten hybridi- ja sähköajoneuvojen on sekä eteenpäin ajaessaan että peruuttaessaan alle 30 km/h nopeuksissa synnytettävä ääntä. Korkeammilla ajonopeuksilla lisä-ääntä ei vaadita, sillä muut tekijät, kuten rengasmelu ja ilmanvastuksen aiheuttama "tuuli"ääni tuottavat riittävästi meteliä.
Kyseessä on NHTSA:n mukaan terveen järjen mahdollistama työkalu jalankulkijoiden - erityisesti sokeiden ja heikkonäköisten - auttamiseksi. Erityisesti, kun jalankulkijoiden kuolleisuus on nousussa.
Autovalmistajilla on aikaa 1. syyskuuta 2019 asti varustaa uudet Yhdysvaltain markkinoille tarkoitetut sähkö- ja hybridiautot äänillä, jotka vastaavat uutta standardia. Oletettavaa on, että samantyyppinen standardi omaksutaan myös muualla maailmassa.
Toki sähkö- ja hybridiautojen esiinmarssi on tapahtunut nopeammin kuin vastaava moottoripyöräpuolella, mutta jotenkin olisi jäänyt odottamaan, että samalla kertaa olisi määritetty myös sähkömoottoripyörille vastaava äänentuottovaatimus.
Lisätietoja NHTSA:n sivuilta. Jutun aloituskuvassa Zero SR -täyssähkömoottoripyörä.