Japanilaiset yritysjohtajat eivät juuri raota firmojensa salaisuuksia kovin kevyin perustein, miksi Toshiro Suzuki haastattelussa päätyi puhumaan näinkin paljon, on ilman muuta mielenkiintoinen kysymys. Ehkä syynä on ainakin osittain se, että Suzukilta ei - tätä vuotta lukuunottamatta - ole nähty kovin paljoa merkittäviä uutuuksia, ja merkin fanit varmasti kaipaavat vahvistusta uskollisuudelleen.
Kysymys: Käytännössä kaikki nykyiset merkittävimmät moottoripyörävalmistajat tekevät moderneja retrotyylisiä moottoripyöriä, miksi Suzukilla ei ole mitään vastaavaa tarjolla?
Suzuki: Kerron tämän vakuuttakseni teidät: me ymmärrämme, että se on sitä, mitä osa asiakkaistamme haluaa, ja meiltä on tulossa retromalli. En kuitenkaan voi kertoa teille, milloin, tai minkätyyppisen pyörän kanssa työskentelemme.
Kysymys: Kolme vuotta sen jälkeen, kun esittelitte maailmalle Recursionin prototyypin, emme vielä ole nähneet pyörää. Missä on tiekelpoinen projektimalli pyörästä, tai jokin muu turbomoottorilla varustettu Suzukin malli?
Suzuki: Hanketta ei ole hylätty, ja meillä on ollut koko ajan suunnitelmissa julkistaa mekaanisesti ahdettu moottoripyörä mallivalikoimassamma. Se ei kuitenkaan tapahdu tulevana vuonna. Yksi monista asioista, mitä tutkimme on se, kuinka paljon maksaa tämäntyyppisen teknologian valmistaminen massamarkkinoille. Tällä hetkellä me emme ole määrittäneet mitään erityistä sen osalta. Niinpä käytän tässä tilaisuutta hyväkseni vuorostani: millaisen hinnan olisitte valmiita maksamaan pyörästä?
Haastattelija: Kuutiotilavuudeltaan keskikokoinen pyörä turbolla? Siitä lähtisi noin 100 hevosvoimaa. Ajattelisin, että sen hinta voisi olla noin 11 000 euroa.
Suzuki: Tuo näkemys ei ole täysin mielikuvituksellinen.
Kysymys: Autojen maailmassa turbojen käytöstä on tullut todella suosittua. Sen avulla moottorit voidaan tehdä pienemmiksi, alentaa polttoaineenkulutusta, ja silti tarjolla on suorituskykyä tarvittaessa. Onko Suzukin tulevassa turbossa takana sama idea?
Suzuki: Ei, ei. Me emme ajattele, että polttoaineenkulutus on moottoripyöräilijöiden päähuolenaihe. Tai että he haluaisivat pienempikuutioisia moottoreita. Meidän ajatuksemme turbon käytöstä on enemmänkin siinä mielihyvässä, mitä etsimme moottoripyörästä. Turbolla varustettu moottoripyörä, jota kehitämme, on mielihyvää tuottava moottoripyörä eikä mikään hyötykaksipyöräinen.
Kysymys: Hayabusa on yksi ikonisimmista Suzukeista koskaan, mutta sen ikä alkaa näkyä kilpailijoiden uusia malleja vastaan. Tuleeko nykyiselle Hayabusalle jälkeläistä, ja jos, niin milloin?
Suzuki: Hayabusalla tulee olemaan jälkeläinen, joka ei mene liian kauas perheestä. Insinöörimme työskentelevät sen kanssa parhaillaan. Se on tyylillisesti täsmällisesti Hayabusan tuttujen linjojen mukainen, ja siinä on paljon elektroniikkaa apuna varmistamassa, että sillä pystyy ajamaan nopeasti.
Asiasta kertoi Morebikes.