Missäpä muualla kuin Iso-Britanniassa voi olla olemassa paja, joka virittää Triumph Daytonan 675-kuutioisen moottorin 749-kuutioiseksi ja kiskoo siitä irti 180 hevosvoimaa. 140 kg kuivapainoa ei myöskään ole huonoimmasta päästä - katulaillisessa moottoripyörässä.

Uudelleen perustettu brittiläinen Spirit Motorcycles on juuri esitellyt pyörän, jonka se uskoo olevan niin lähellä kuin mahdollista Moto2-pyörää katulaillisena versiona, kertoo New Atlas.

Spirit GP Sport R:llä on yksinkertainen tavoite: saada Englanti takaisin MotoGP-podiumille. Pyörän tekijöillä oli tavoitteena rakentaa pyörä, joka emuloi GP-pyörää, ja jolla voi voittaa kansallisia mestaruuksia sekä mahdollistaa se, että nuoret lahjakkaat kokevat GP-pyörällä ajamisen riemun jo ennen kuin he edes osallistuvat kisaan.

Spiritillä nuoret kuljettajat ja heidän tiiminsä pääsevät kokemaan ja ymmärtämään MotoGP-alustan käyttäytymistä, kertoo New Atlas.

Spirit GP R

Spirit GP R

Huipputeknologiaa

GP Sport R:ssä on Triumph Daytonan 675 cm3 moottori. Spiritin tiimi jättää porauksen ennalleen 76 mm:n, mutta kasvattaa iskun 49,5 mm:stä 55 millimetriin. Näin kuutiotilavuus kasvaa 749 cm3 ja puristussuhde nostetaan 13,8:1:n

Viritetystä kolmisylinterisestä moottorista saadaan maksimikierroksia nostamalla ulos 180 hv alkuperäisen 128 hv:n sijasta.

Pyörän runko on juottohitsattua kromiteräsputkea, ja jokaisen putkenpätkän halkaisija ja paksuus on optimoitu tavoitellun vääntöjäykkyyden ja joustavuuden mukaan. 

Spirit GP R

Spirit GP R

Etupään ohjauskulma ja jättö ovat säädettävissä, samoin akseliväli ja mm. takapään linkitys, jolloin kuskit oppivat näkemään, mitä säädöt oikeasti vaikuttavat ajamiseen.

Jousitus- ja vaimennuselementit ovat K-Techin, joka kehittelee Moto2-speksit täyttäviä vaimentimia, jotka ovat valmiit samaan aikaan, kun Spirit GP  -pyörien tuotanto alkaa maaliskuussa 2017. Vaimentimet ovat 35DDS Pro-mallia sekä tietysti täysin säädettävät.

Jarrupuolesta huolehtivat kisatason 6-mäntäiset PFM:t ja vanteina on hiilikuituiset Dymagit, joita on vahvistettu alumiinilla. Katteet ovat kokonaan hiilikuitua, mukaan lukien itsensä kantava monokokki apurunko ja istuin. Kaikki asiat vaikuttavat painoon, ja Spiritissä se on saatu 140 kilogrammaan, kun oikea Moto2-pyörä painaa noin 135 kg.

Eipä silti, kun Spiritistä poistetaan starttimoottori, valot, peilit ja niin edelleen, ollaan taatusti samoissa lukemissa.

Kisajarrut.

Kisajarrut.

Ja rataelektroniikkaa

Sokerina pohjalla on pyörän äärimmäisesti rataorientoituneeseen käyttöön suunniteltu elektroniikka. Motecin M130 ECU on täysin ohjelmoitavissa. Etteivät ominaisuudet kuulosta liian laimeilta, niin ohjelmoinnin voi tehdä joko kaapelia tai 4G-yhteyttä pitkin. Viimemainittu mahdollistaa sen, että mekaanikko monitoroi ja hienosäätää pyörän suorituskykyä mistä käsin tahansa maailmassa moottorin tehokartoista, luistonestoon, wheelienestoon, vaimennuksen säätöihin tai luistokytkimen asetuksiin.

Etänä voidaan seurata esimerkiksi pyörän telemetriatietoja ja vaikka rengaspaineita tai -lämpötiloja; kaikkea mitä pyörässä tapahtuu sekä tiellä että radalla. Tiedot ovat myös ladattavissa.

Ohjaamo.

Ohjaamo.

Pyörän mittaristo muodostuu 5-tuumaisesta erittäin kirkkaasta LCD-näytöstä.

Pyörä ei tosiaankaan ole mikään sport-tourer, vaan kyseessä on katukelpoinen raaseri. Pyörää rakennetaan rajoitettu 50 kappaleen erä, ja perus GP Sport R:n hinta on 68 999 puntaa, 80 800 euroa. Ratavarustelupakkauksen hinta tähän päälle on 10 000 puntaa.

Kesympi GP Sport maksaa 44 999 puntaa, mutta toki sekin puskee 160 hevosvoiman ja 145 kg:n painolla mukavasti eteenpäin.

Pyörästä tulee myös GP Street ja Street R-versiot ilman katteita. Lisätietoja Spirit Motocyclen sivuilta.

Vaimentimessa ei ole turhaa massaa.

Vaimentimessa ei ole turhaa massaa.

Joka runkoputken pätkä on optimoitu.

Joka runkoputken pätkä on optimoitu.

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R

Spirit GP R