Lauge Jensenin Goldfinger päällystettiin 24-karaatin kullalla ja siihen istutettiin 250 timanttia, yhteensä yli seitsemän karaatin edestä. Pyörän istuinpäällinen on valmistajan oman ilmoituksen mukaan 'ainutlaatuista konjakinväristä krokotiilinnahkaa' ja pyörän osista 859 päällystettiin osa kerrallaan kullalla käsityönä.

Pyörää esiteltiin erityistilaisuuksissa Monacossa ja Dubaissa ennenkuin yksityinen ostaja kaappasi sen. Uffe Lauge Jensen, yrityksen perustaja ja taiteellinen johtaja kieltäytyi kommentoimasta ostajaa tai edes hänen kotimaataan. Lauge Jensen kuitenkin kertoi, että moni ostaja oli kiinnostunut pyörästä vakavasti hinnasta huolimatta.

Tulossa miljoonan dollarin malli

Lauge Jensen kertoi myös, että he ovat jo työskentelemässä uuden isomman projektin parissa. Vaikka hän ei kerro yksityiskohdista, suostuu hän paljastamaan sen että hinta nousee helposti miljoonaan dollariin. Hänen mukaansa on kyse jalokivestä kaksipyöräisten joukossa.

– Siinä on paljon kiviä ja timantteja, puhumme aika villistä laitteesta.

Olennainen kysymys kuuluu tietysti jo Goldfingerin kohdalla, että kenellä on varaa ostaa tällainen pyörä sekä lisäksi - jos nimittäin aikoo ajaa sillä - palkata pari henkivartijaa mukaan omilla moottoripyörillään mukaan matkaan, jollei halua tulla ryöstetyksi.

Pyörä on joka tapauksessa taidolla ja maulla kustomoitu. Lauge Jensenin kotisivuilla kannattaa käydä tutustumassa hänen muuhunkin tuotantoonsa, sillä pyörät on hienosti suunniteltu ja erittäin korkealla käsityötaidolla  toteutettu.

– Valtaosa Lauge Jensenin pyörien osista tuotetaan pelkästään Lauge Jenseniä varten ja loput ovat standardikomponentteja. Pyörät ovat sataprosenttisesti käsin koottuja Tanskassa ja tyyppihyväksynnän on hoitanut saksalainen KBA, KraftFahr BundesAmt. Joten toisin kuin monet luulevat, meillä ei ole mitään tekemistä Harley-Davidsonin kanssa eikä pyörissämme ole ensimmäistäkään H-D:n osaa, vaan pyörämme ovat Lauge Jenseneitä, tuotantojohtaja Thomas Bryde kertoo.

Euro 4 normina jo nyt

Lauge Jensenin pyörät ovat muutenkin huolella toteutettuja. Niiden perusmoottorit tulevat S&S:ltä Wisconsinistä, USA:sta. Niiden sylinteritilavuus on 1800 cm3 ja ne täyttävät jo nyt tiukat Euro4-normit. Lauge Jensen asentaa moottoreihin itse suunnittelmansa kiertokanget, männät, pakoputkiston sekä katalysaattorin. Lisäksi heidän itse suunnittelemansa ohjelmisto pitää huolen polttoaineen ruiskutuksesta.

Uutta '1-Eleven-Squarehead'-moottoria on alettu asentaa tämän vuoden alusta Lauge Jensenin pyöriin. Jos Goldfinger on kallein koskaan myyty pyörä, niin eivät tämän tanskalaisen yrityksen pyörät muutenkaan ole halpoja. Hinnat alkavat 52 800 eurosta. Siinä on toki mukana sikäläinen verotus, mutta tänne tuotuna hinta varmaan liki tuplaantuisi.

Lauge Jensenin tarinan tekee entistä mielenkiintoisemmaksi se, että sen omistaa nykyään Anders Kirk Johansen, Legon perustajan pojanpoika. Tämä halusi mukaan tukemaan yrityksen toimintaa elokuussa 2012 sukunsa vanhaa yrittäjämentaliteettia osoittaen. Kyse oli luottamuksesta Uffe Lauge Jensenin visioihin ja suunnittelun osaamiseen. Tavoitteena molemmilla on tehdä Tanskasta varteenotettava moottoripyörien valmistusmaa.

Tekniset tiedot: 

  • Akseliväli: 1780 mm
  • Kuivapainot: 300 kg
  • Paino tankattuna: 323 kg
  • Moottori:
  • Poraus / isku: 104.80 mm / 104.80 mm
  • Iskutilavuus: 1807 cm3
  • Puristussuhde: 9.5:1
  • Teho hv/kW: 90 /67  3200 rpm
  • Vääntö: 140 Nm at 1900 rpm
  • Huippunopeus: >200 km/h
  • 0 – 100 km/h: < 4 seconds
  • Polttoaineenkulutus: 26.2 km/l 
  • Polttoainetankin tilavuus: 19.5 litres
  • Eturengas: 130/70R18 63H
  • Takarengas: 250/40R18 81V

 

Edit 19.3. klo 8.14: lisätty väliotsikko 'Euro 4 normina jo nyt' ja sen jälkeinen teksti sekä 'tekniset tiedot' ja Thomas Bryden kommentti.