Yamaha XT600Z Ténéré oli aikanaan yksi Euroopan myydyimmistä moottoripyörämalleista. Niitä myytiin kymmenessä vuodessa, 1984-1994, yhteensä yli 61000 kappaletta. Ténérén ympärillä on edelleen paljon toimintaa merkkikerhojen, kokoontumisajojen ja vastaavien tapahtumien muodossa.
Yamaha T7 Concept
Yamahan "Ténéré-henki" on edelleen olennainen osa Yamahan kilpailuperinnettä. XT600Z Ténérén kaltaiset Adventure-pyörät edustavat alkuperäistä ja aitoa maastomoottoripyöräilyä, jossa seikkailu ja uudet elämykset ovat olennainen osa ajonautintoa. Siksi offroad-henkiset Adventure-pyörät ovat myös olennainen osa Yamahan mallistoa. Yamaha raotti eilen tulevaisuuden verhoa esittelemällä Milanon EICMA-messuilla T7-konseptimallin.
Yamahan mielestä se on vastaus niille, joiden mielestä nykyiset 600-800-kuutioiset Adventure-pyörät ovat liian katupyörämäisiä ja liian hienostuneita toimiakseen oikeassa maastoajossa. Siksi se on konseptoinut alkuperäisten aavikkokilpurien kaltaisen, nykytekniikalla toteutetun adventure-pyörän.
Konseptipyörän toteutukseen valjastettiin Yamahan ranskan Official Rally Team -kilpatalli, Italiassa toimiva Yamaha R&D -tuotekehitysosasto ja hollantilainen GK Design -suunnittelutoimisto. Suunnitteluryhmän johtoajatus oli luoda intomielisen seikkailijan tarpeet täyttävä näkemys Yamahan uuden sukupolven Adventure-pyörien perustaksi.
Tuloksena on Yamahan pitkään aavikkorallien ja offroad-kilpailujen kokemukseen ja perinteeseen perustuva, nykytekniikkaa hyödyntävä T7. Se on täysin toimiva ja ajokelpoinen prototyyppi.
Kokonaispainoltaan kevyessä T7-konseptimallissa on uudentyyppinen runkorakenne. Voimanlähde on erikoisviritteinen Yamahan menestyksellinen, kaksisylinterinen, 700 cm3 crossplane-moottori. Sen ominaisuuksiin kuuluvat laaja ja tehokas vääntö sekä voiman sujuva ulostulo.
Yamahan tulevaisuuden Adventure-pyöriä esittelevän T7-konseptimallin varustelusta mainittakoon alumiininen bensatankki, LED-toiminen 4-osainen projektoriajovalo, hiilikuitukate ja -pohjapanssari sekä Akrapovič-valmisteinen pakoputkisto. Etu- ja takajousitus on toteutettu KYB-komponenteilla, kerrotaan Yamahan tiedotteessa.
Konsepti on aina konsepti kalliine hiilikuituosineen, mutta suuri yllätys ei nykyisen adventurepyörämuodin vallitessa olisi se, että pyörä olisi tulossa tuotantoon piankin. Muotoilu ainakin vaikuttaa yksinkertaisen pelkistetyltä ja onnistuneelta. Ja tuo ainakin allekirjoittaneen mieleen taannoisen Husqvarnan 701 -konseptin.
Video alla. Mikäli video ei näy, linkki siihen tässä.
Edit 8.11. klo 7.12: lisätty video.