MV Agusta esitteli oikeudelle suunnitelmansa siitä, miten nostaa liiketoimintansa uuteen kukoistukseen nykyisestä hankalasta tilanteesta.
MV Agustan pääjohtaja Giovanni Castiglionin mukaan yritys pienentää työvoimaa, tuottaa harvempia malleja, ja keskittyy malliston kalliimpaan, nelisylinteriseen päähän sekä etsii keinoa jäädyttää velkojaan luotonantajiensa ja tavarantoimittajiensa suuntaan.
Tällä hetkellä italialaisvalmistaja työllistää noin 200 henkilöä tehtaallaan Varesessa. Jäljelle jäänyt työvoima keskittyy merkin kannattavampiin eli nelisylinterisillä moottoreilla varustettuihin malleihin. Nelisylinterinen Brutale esiteltäneen EICMA:ssa Milanossa.
MV Agustan tähtäimessä on noin 10 000 moottoripyörän vuotuinen tuotanto, ja kolmisylinteristen mallien määrää oletettavasti supistetaan. Sisältääkö niiden mallisto jatkossa F3:n, Brutalen ja Truismo Velocen vai jotain muuta jää nähtäväksi, kertoo Asphalt and Rubber.
MV Agusta pyrkii myös edelleen eroon isosta omistajastaan AMG Mercedeksestä, jonka kanssa yhteistyö ei sittenkään ole tuonut sitä nostetta, mitä Castiglioni kuvitteli. Toistaalta huhut kertovat, että tämä ei myöskään antanut autovalmistajalle sellaista määräämisvaltaa, kuin mitä Mercedes olisi yrityksestä halunnut.
Joka tapauksessa Castiglioni tarvitsisi toisen suuren investorin AMG:n tilalle, ja sellaisen löytyminen on osoittautunut odotetun hankalaksi. Jostain MV Agustan olisi kuitenkin löydettävä lisää rahaa, mikäli se haluaa kehittää uusia, kilpailukykyisiä malleja sekä vain säilyä elinkelpoisena.
Aika saattaa olla myös valumassa merkin tiimalasista tyhjiin, sillä sekä päävelkojien eli pankkien että pienempien velkojien eli osatoimittajien ja alihankkijoiden on vielä hyväksyttävä Castiglionin saneeraussuunnitelma. Asia ratkennee lähikuukausina.