Uutudesta on kaksi rinnakkaismallia, joista toisessa, eli V-Strom 650:ssä on valuvanteet ja toisessa eli V-Strom 650 XT:ssä pinnavanteet, kuten maastokelpoisemmassa versiossa pitääkin. Muuten mallit ovat useimmilta osin varsin yhtenäiset. XT:ssä on kuitenkin sen verran enemmän osia, että sen kuivapaino on 3 kg korkeampi.
Pyörän muutoksista kertominen on sopivaa aloittaa moottorista. 645 cm3 tilavuuksinen V2-moottori on nyt Euro 4 -päästöstandardin mukainen, ja siitä on uusittu 60 osaa, jotta tuloksena olisi lisää tehoa ja vääntöä. Pakopuolen nokka-akseli on peräisin uudesta SV650:stä.
Moottorissa on neliventtiilikannet, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia ja nestejäähdytys. Ruiskutusjärjestelmää on myös uusittu.
Suzuki V-Strom 650 on saanut uuden ulkonäön, jossa on jälkiä taannoisista DR-Z ja DR BIG -malleista. Ajovalo on nyt pysty ja muistuttaa vahvasti isomman V-Strom 1000:n sukulaisuudesta.
Pyörän tuulilasi on uusittu tuulitunnelissa, ja se on käsin säädettävissä kolmeen eri asentoon. Suojaavuuden olisi pitänyt parantua ja kohinoiden sekä pyörteiden määrän olisi pitänyt vähentyä merkittävästi.
Tankki ja kuljettajan istuinosa ovat aiempaa kapeammat, joten kuljettajan liikkuvuus on parantunut ja lisäksi hän ulottuu aiempaa paremmin maahan. Istuinkorkeus on 830 mm vakiosatulalla, saatavilla on myös matalampi istuin.
Pyörän paino on laskenut kilon verran, vaikka varusteiden määrä on kasvanut. V-Strom 650:ssä on myös luistonesto, jossa on kaksi eri valintavaihtoehtoa ja kolmantena sen saa kytkettyä pois päältä. Molemmissa malleissa on ABS-jarrut.
Malleissa on myös Suzukin Easy Start System, jolla saa käynnistettyä moottorin yhdellä napinpainalluksella. Toinen käyttömukavuuteen vaikuttava uudistus on matalien kierrosten avustin, joka helpottaa lähtöä ja matalilla kierroksilla ajamista. 12 voltin ulosottopistoke on vakiovaruste. Myös mittaristo on uusittu.
Polttoainetankki on tilavuudeltaan 20 litraa, ja pyörän kuivapaino on 213 kg.
Pakoputkisto on nyt vedetty alempaa, joten isot sivulaukut voidaan asentaa aiempaa kapeammalle.
Laukkujen kiinnitysjärjestelmä on nyt sama kuin isommassa mallissa. Laukkujen lukitus toimii virta-avaimella. Saatavilla on myös isompi 55 litran takalaukku, johon mahtuu kaksi kypärää kerralla.
"Vakio"mallissa on uudet kevyemmät 10-puolaiset valuvanteet, kun XT:ssä puolestaan on pinnavanteet. XT:ssä on lisäksi isommat värinänvaimentimet sekä kahvansuojat ohjaustangossa ja moottorin alasuojus.
Suzuki V-Strom 650 ja 650 XT 2017 pähkinänkuoressa
- - Moottori 4-tahtinen DOHC 90° V-Twin
- - Vesijäähdytteinen
- - Poraus X isku 81,0 x 62,6 mm
- - Tilavuus 645 cm3
- - Puristussuhde 11.2:1
- - Huipputeho 52kW/70,7 hv/8,800rpm
- - Maksimivääntö 62Nm/6,500rpm
- - Vannekoot: etu 19", taka 17"
- - Istuinkorkeus 830 mm
- - Maavara 170 mm
- - Kuivapaino 213 kg ja 216 kg XT
- - Polttoainetankin tilavuus 20 l