Hyundain tutkimuksesta paljastui, että ainakin Englannissa, missä asiaa selviteltiin 1000 kuljettajan voimin, naiset ovat keskimäärin 12 % vihaisempia kuin miehet, kun ovat ohjauspyörän takana.
Tutkijat totesivat, että ajaminen valjastaa käyttöön muinaiset puolustusvaistot ajoilta, jolloin ihmiset olivat metsästäjä-keräilijöitä. Nämä evoluutioon liittyvät jäänteet ottivat vallan testin aikana, kun naisille annettiin äänimerkkejä tai huudettiin tai he joutuivat muun toiminnan kohteeksi, tai heidän piti pärjätä "apukuskin" neuvojen kanssa (naiset jopa 14 % äreämpiä) tai kohtasivat tienkäyttäjän, joka ei käyttänyt vilkkua (naiset 13 % kärtyisämpiä).
Kaikissa testiskenaarioissa naiskuljettajat vastasivat miehiä todennäköisemmin aggressiolla.
Koejärjestelyjen takana oli lontoolaisen Goldsmithin yliopiston käyttäytymistä tutkiva psykologi Patrick Fagan. Kokeessa tutkittiin 1000 kuljettajaa jotta saatiin selville, miten äänet, näkymät, hajut, kosketus ja maku herättävät tunnepitoisia reaktioita erilaisissa ajotilanteissa.
Tutkimuksessa selvisi, että on olemassa kaksi dominoivaa tunnetta: onnellisuus - joka luonnollisesti linkittyy ajamisesta aiheutuvaan vapauden tunteeseen - sekä viha tai ärtymys silloin, kun kuljettajalla on tunne, että tilanne ei ole hänen hallinnassaan.
Muita tutkimuksen avainlöytöjä
Pääsyyt, miksi pidämme ajamisesta (autolla) ovat vapauden tunne (51 %), liikkuvuus (19%) ja itsenäisyys (10 %). Tutkimuksen mukaan, jos haluat, että mies avautuu sisimmästään, vie hänet autoajelulle. 29 % miehistä eli niukka kolmannes totesi, että heidän on helpompi puhua asioista autossa. 14 % lisäsi vielä, että keskustelu saa heidät ajamaan paremmin.
Mikä sitten saa ihmisen tuntemaan itsensä onnelliseksi auton ratissa? 84 % ihmisistä totesi "tyhjät tiet", 78 % "maaseutu" ja 69 % "merenrannikko".
Myös musiikki saa ihmiset autossa onnelliseksi. Kahdeksan kymmenestä ihmisestä kuuntelee jotain ajaessaan. Poppia kuuntelee 79 % ja rokkia 61 %.
– Psykologisesti naiset keräävät paremmat pisteet kuin miehet tunne- ja puheälyn osalta. Evoluutioteoria kuitenkin olettaa, että varhaisten naispuolisten esi-äitiemme täytyi kehittää akuutti vaaran aistiminen kaikkea heitä ja heidän poikasiaan uhkaavaa kohtaan silloin, kun miehet olivat metsällä, ja luola oli puolustamatta. Tämä varhaisen uhan varoitusjärjestelmän vaisto on edelleen toimiva, ja naiskuljettajat ovat sen vuoksi herkempiä negatiivisille ärsykkeille ja ärtyvät ja turhautuvat nopeammin, Fagan selittää.
Miksi moottoripyörälehti ottaa sivuilleen tämänkaltaisen artikkelin? Kunnes toisin todistetaan, käyttäydymme oletettavasti moottoripyörän selässä samansuuntaisesti kuin autonratissa. Tieto omista käyttäytymismalleista ja niiden syistä mahdollistavat korjatun käytöksen hankalissakin tilanteissa, joten ottakaamme opiksi.
Asiasta kertoi ensin Topspeed.