Teknisesti Qorosin eBiqe-konsepti on periaatteessa poljettava sähköpyörä, mutta sen huippunopeus 65 km/h ja maksimivääntö 200 Nm kertovat jotain muuta. Kuljettaja voi valita pelkän polkemisen, moottorin avustaman polkemisen ja pelkän sähkömoottorilla-ajon välillä.

Teho on valittavissa kolmiportaisesti: ensimmäisessä vaihtoehdossa Streetissä huippunopeus rajataan 25 km/h, jolloin puhutaan vielä selkeästi sähköavusteisesta polkupyörästä. Toinen vaihtoehto on Eco, joka maksimoi ajettavan matkan. Kolmas puolestaan on Power, joka sitten antaa 65 km/h huippunopeuden ja 60 Nm vääntöä koko sähkömoottorin kierrosalueella. Pelkästään sähkömoottoria käyttämällä pyörä saavuttaa 25 km/h nopeuden kahdessa sekunnissa.

Qorosin käyttö alkaa sormenjälkitunnistautumisella.

Akku latautuu normaalipistokkeesta vain 80 minuutissa, joten sikälikin sen sopii työmatkoja 'polkevalle' erinomaisesti. Pyörä on suunnattu nimenomaan urbaaniin työmatka-ajeluun päivittäiseksi välineeksi. Homman pitäisikin hoitua noilla tehospekseillä kiitettävästi, varsinkin kun ajomatkaa pelkällä sähkömoottorilla Street-moodissa luvataan jopa 120 kilometriä ja Power-moodissakin peräti 80 km.

Sähkömoottorin teho on Power-moodissa 12 kW, Street-vaihtoehdolla 0,25 kW ja Eco tarjoaa 4 kW tehon. Suomalaiselle viranomaiselle pyörän huippunopeus ja teho Power-moodissa aiheuttavat varmasti mentaalisia ongelmia. Meillä näin tehokas ja nopea pyörä jouduttaisiin todennäköisesti rekisteröimään vähintään kevytmoottoripyöräksi, jollei peräti moottoripyöräksi. 

Pyörä pilvessä

Varsinainen juttu on kuitenkin se, että eBiqe on koko ajan kytketty valmistaja Qorosin ylläpitämään pilveen, joka toimii myös Qorosin valmistamien autojen kanssa. Kytkemisessä käytetään pyörään sisäänrakennettua 3G-yhteyttä tai sitten älypuhelimen tai iPadin kautta valmistajan nettisivun tai sovelluksen avulla

Pilveä käytetään pyörässä olevan viiden tuuman kosketusnäytön avulla, joka on istutettu pyörän ohjaustankoon.

Pilveen kytketystä ajotietokoneesta saa tiedon mm. renkaitten tilasta ja akun varauksesta.

Pilvipalvelu mahdollistaa esimerkiksi reitin etukäteissuunnittelun myös omalla tietokoneella tai tabletilla, älykkään navigoinnin, mahdollisuuden etäkäyttäjänä tarkastaa pyörän tilan: rengaspaineet, akun latauksen ja jäljelläolevan ajomatkan. Lisäksi pilven kautta voidaan hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia, jakaa suosikkireittejä ja kiinnostavia matkakohteita tai järjestää tapaamisia muiden matkallaolevien kanssa.

Navigointi on reaaliaikaista ja tarjoaa tietoja liikenneonnettomuuksista, matka-ajoista, säästä ja latauspisteistä. Sähköisten karttojen merkitys kasvaa, kun lähdetään ajamaan maastoon. Satelliittikarttakuvaa hyödynnettäessä voidaan tarkastella myös topografista informaatiota. 

Realistinen näyttökuva toimii hyvin navigoitaessa.

 

eBiqessa on sormenjälkitunnistus, joka kykenee tunnistamaan useita käyttäjiä. Lisäksi pyörässä on lataava jarrutustoiminto, jossa hyödynnetään pyörän sähkömoottoria jarruenergian talteenotossa, ja näin pystytään pidentämään ajomatkaa.

Heijastaa tulevaisuuden moottoripyörää?

Vaikka eBiqe on vasta konseptipyörän asteella, siinä on monia sellaisia elementtejä, jotka saattavat sisältää sellaista, mitä varsin pian on moottoripyörissä. Ei varmaan mene pitkään, kun kaikki varsinkin matkamoottoripyörät liitetään pilveen, josta saadaan ajamisessa vaikuttavaa dataa joko navigointiin tai ajo-olosuhteisiin liittyen. Kysymys oikeastaan kuuluu, että kuka ehtii ensimmäisenä joko rakentaa oman järjestelmänsä tai liittyä valmiiseen ekosysteemiin.

Pilvipalveluista tuskin on muuta kuin hyötyä motoristeille, varsinkin kun EU näyttää olevan luopumassa matkapuhelinten roaming-maksuista ulkomailla. Pilven kautta saisimme nopeasti tietää lähimmät huoltopaikat, mikäli esimerkiksi renkaat kuluvat uhkaavasti matkalla tai pikahuolto-ohjeet keskellä ei-mitään ongelmatilanteiden sattuessa.

Sähkömoottoripyöriä on jo julkistettu. Niitten tuloa ei varmaan mikään voi estää, vaikka asia ajatuksena varmaan on vieras useimmille meistä.

Tekniikka, Qoros eBiqe:

Tiedot ilmoitettu vain moottoria käyttäen.

  • Power-moodissa: 12 kW teho, 200 Nm vääntö, huippunopeus 65 km/h, ajomatka maks. 80 km.
  • Street-moodissa: 0,25 kW teho, 60 Nm vääntö, huippunopeus 25 km/h, ajomatka maks. 120 km.
  • Eco-moodissa: 4 kW teho, 100 Nm vääntö, huippunopeus 60 km/h, ajomatka maks. 100 km.
  • Paino 49 kg.
  • Akkukapasiteetti 1,3 kWh
  • Litium-nanofosfaatti
  • Latausaika 80 min