Skootterin sydämenä sykkii uusi 300 cm3 Blue Core -tekniikkaa hyödyntävä nestejäähdytteinen nelitahtinen neliventtiilikannella varustettu moottori, jossa on pyritty hyvään polttoainetalouteen tehosta tinkimättä. Tähän on Yamahan tiedotteen mukaan päästy pienentämällä moottorin sisäistä kitkaa ja vastusta. Moottorissa on yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli, ja taloudellisuuden nimissä optimoitu venttiilien muoto ja ajoitus, sekä kompakti ja korkeapuristeinen, puolipallon muotoinen palotila.
Sylinteriputki on pinnoitettu kitkaa pienentävällä DiASilillä ja jäähdytystä tehostaa männän alapuolella oleva öljysuutin. Lisäksi erikoismuotoiltu tuuletin varmistaa moottorin optimaalisen lämpötilan ja käynnin erilaisissa tilanteissa. Uusi 300 cm3 moottori täyttää EU4-vaatimukset, ja kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin X-Max 250.
Pyörän runkoa ja jousitusta on muutettu moottoripyörämäisemmän ajettavuuden suuntaan. Uudessa rungossa on edessä herkkätoiminen ja tehokas teleskooppihaarukka ja takana kaksi tehokasta iskunvaimenninta. Tämä varmistaa sporttimoottoripyörän kaltaisen ajettavuuden, hyvän ajotuntuman ja vakaan kulun myös suuremmilla nopeuksilla.
Muotoiluun taas on haettu perimää TMaxista, ja X-Maxin pitäisi olla dynaamisin Yamahan skootteri. Sen muotoilussa on vaikutteita myös nykyisistä supersport-moottoripyöristä.
Skootterissa on lediparista muodostuvat LED-lähivalot ja niiden välissä oleva LED-kaukovalo.
Istuimen alle mahtuvat kaksi kokokypärää ja pikkutavarat. Tavaratilaan mahtuu helposti myös läppäri ja vastaavia isompia esineitä.
Etupaneelissa on 12 V:n virran ulosotto kännykälle ja vastaaville sekä ilman virta-avainta toimiva Smart Key -virtalukko. X-Max 300 sopiikin arkiseen työmatka-ajoon. Se on myös tehokkaampi ja suorituskykyisempi sekä muodoiltaan sporttisempi kuin X-Max-malli, jonka se korvaa.
Moottorissa on uusi polttoaineen suihkutusjärjestelmä. Suihkutusjärjestelmän 12-reikäisen suuttimen suuntauksen ja sijoittelun ansiosta polttoainesumu sijoitetaan venttiilien taakse. Imukanavan ja palotilan muotoilulla pyritään varmistamaan polttoaineseospyörteen sujuva kulku palotilaan. Tavoitteena on tehostaa palamista ja ja tuoda lisää vääntöä ala- ja keskikierroksille. 3D-moottoriohjaus säätää reaaliajassa polttoaineseoksen ja sytytyksen optimaaliseksi erilaissa ajotilanteessa.
X-Max 300 -skootterissa on myös luistonesto, tai kuten Yamaha sitä kutsuu, TCS-pidonhallintajärjestelmä (Traction Control System), mikä tietysti lisää turvallisuutta. Järjestelmä tunnistaa sekä etu- että takarenkaan pidon menetyksen ja reagoi siihen.
Skootterissa on 15" etu- ja 14" takavanne. Jarrulevyt ovat kooltaan 267 mm ja 240 mm ja jarrut ovat lukkiutumattomat ABS:t.
X-Max 300 pähkinänkuoressa
- · Tehokas ja taloudellinen uusi 300 cc:n Blue Core -moottori
- · TMAX-tyylinen runko ja jousitus sekä sporttinen ajoasento
- · Premium-laatua ja huippuluokan viimeistely
- · Dynaamista MAX-tyyliä
- · Moottoripyörätyyppinen etuhaarukka
- · Luistonestojärjestelmä (TCS)
- · Ilman virta-avainta toimiva 'Smart Key' -virtalukko
- · 15 tuuman etupyörä ja 14 tuuman takapyörä takaa vakaan ajokäytöksen
- · Tupla LED-lähivalo ja erillinen LED-kaukovalo
- · Edessä LED-parkkivalot
- · LED-takavalo
- · Perinteisen virtaviivainen MAX-tyylin muotoilu
- · Istuimen alla tavaratila johon mahtuu vaivatta kaksi kokokypärää ja paljon muutakin
- · Monitoimisen LCD-mittariston ohjauspainikkeet kätevästi ohjaustangossa
- · 12 V:n virran ulosotto
Värivaihtoehdot: Lunar Grey (harmaa), Milky White (valkoinen) ja Quasar Bronze (pronssi). Pyörän hinta selviää myöhemmin.