Iso-Britanniassakin valtio on kompensoinut sähköautojen ja muiden sähköisten nelipyörien hankintaa jo aiemmin, mutta se on heräämässä myös uusien sähkömoottoripyörien ja -skoottereiden hinta-avustuksiin.

Office for Low Emission Vehicles (OLEV) eli Matalapäästöisten ajoneuvojen virasto julkisti ohjeistuksensa sähköisiä ajoneuvoja koskien, ja se avaa mahdollisuuden myös heille, joilla ei ole ollut varaa hankkia sähköautoa, siirtyä sähköisten ajoneuvojen omistajien kastiin, eli tässä tapauksessa hankkia sähköinen kaksipyöräinen.

Moottoripyörät ja skootterit ovat, kuten tiedetään, äärimmäisen joustava sähköisen liikenteen muoto, joka vähentää merkittävästi tungosta liikenteessä kuten tavallisetkin moottoripyörät. Samalla sähköajoneuvojen päästöt ovat nollatasolla mikä lisää niiden arvoa myös kaupunkiliikenteessä.

Kuljettajat pääsevät etenemään liikenteen läpi helpommin varsinkin maissa, joissa kaistojen välissä ajo on sallittu, ja kaksipyöräilillä pääsee yleensä lähemmäs määränpäätä, jolloin ovelta ovelle -ajamiseen käytetty aika lyhenee.

Tukeen oikeuttavien ajoneuvojen tulee olla OLEV:in hyväksymiä ja täyttää tietyt kriteerit.

Kriteeristö

  • – Tielaillisia
  • - Paino ilman akkuja vähintään 50 kg
  • - Hiilidioksisipäästöt ilmakehään 0% 
  • - Pystyttävä ajamaan vähintään 30 km yhdellä latauksella, jos mopo; 50 km jos moottoripyörä.
  • - Pystyttävä vähintään 40 km/h huippunopeuteen
  • - Ajoneuvossa ei saa käyttää lyijy- tai silikoni-lyijy-happoakkuja.
  • - Ajoneuvossa on oltava vähintään 2 vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, tai 3 v, 30 000 km akkujen / polttoainekennon takuu, joka pitää voida laajentaa 2 lisävuodella tai 20 000 kilometrillä.

Tällä hetkellä ei ole vielä tiedossa, milloin tuki käytännössä astuu voimaan, Motofire kertoo. Lisäksi valmistajilla on paineita saada sopivia pyöriä liikenteeseen. Eli ensin tarvittaneen muutama sähkömoottoripyörä- tai -skootterimalli lisää markkinoille, ennenkuin tuki konkretisoituu.

Jutun aloituskuvassa nollapäästöinen Zero-moottoripyörä.