Honda ja Yamaha kertoivat keskiviikkona yhdistävänsä voimansa kotimaahan - siis Japaniin - tarkoitettujen skoottereiden kehitystyössä haudaten samalla vuosikymmeniä esillä olleen sotakirveen ja yhdistääkseen tuotantoa vastaukseksi kutistuville moottoripyörämarkkinoille Japanissa.
Maailman suurin moottoripyörävalmistaja Honda kertoo ryhtyvänsä valmistamaan Yamahan 50 cm3 skoottereita kotimaan markkinoilla tehtaallaan Etelä-Japanissa vuoden 2018 loppuun mennessä. Valmistusympäristö perustuu Hondan pieniin skootterimalleihin, kertoo Reuter.
Yhteistyökumppanukset kertovat, että resurssien yhdistäminen on tapa vähentää uuden skootteriteknologian valmistuskustannuksia ja samalla keino pysyä ajan tasalla yhä tiukkenevan päästölainsäädännön kanssa samalla kun skoottereiden myynti kotimarkkinoilla laskee.
Hondan edustajan kommentin mukaan markkinan pieneneminen viime vuosien aikana on tehnyt liiketoimintasektorin hyvin haasteelliseksi kummallekin, joten kumppanuudesta on etuja.
Yhteistyö rajoittuu Japaniin
Molemmat jatkavat skoottereiden myymistä omalla nimellään ja kumppanuus rajoittuu vain Japaniin. Itse asiassa muualla Aasiassa skoottereiden ja pienten moottoripyörien kysyntä vain kiihtyy keskiluokan kasvun myötä, ja siellä yritysten keskinäinen varsinainen taistelukenttä tällä hetkellä on.
Yamahan edustaja puolestaan totesi, että kun Honda valmistaa sopimusvalmistajana Yamahan malleja, niin se on kustannustehokkaampaa kuin Yamahan nykyinen järjestely valmistaa pyörät Taiwanissa ja rahdata ne sitten takaisin kotimaahan.
Yhteistyö saattaa tulevaisuudessa koskea myös jakeluskoottereita ja sähköskootterihankkeita.
"Ei mitään hampaankolossa"
Kahden kilpakumppanin asenteiden muutos kertoo maailman muuttumisesta, sillä kilpailu oli katkeraa mm. 80-luvulla, jolloin molemmat julkistivat tusinoittain uusia moottoripyörämalleja ja kisasivat jälleenmyyjistä ja hinnoittelusta kasvattaakseen markkinaosuuttaan.
Yamahan edustaja totesi, että siitä ajasta ei ole jäänyt mitään hampaankoloon.
Japanissa kotimaan myynti on kuitenkin laskenut nopeasti viime vuosina väestön ikääntyessä ja kiinnostuksen laskiessa ajoneuvojen omistamiseen nuorempien ikäluokkien keskuudessa.
Moottoripyörät ovat avainosa kummankin valmistajan tuotannossa, vaikkakin kotimaan myynti on vain murto-osa globaalista liikevaihdosta.