Suzukin sporttilippulaivasta GSX-R1000:sta on kaksi versiota, perus ja limited editiona valmistettava GSX-R1000 R. Molemmat ovat katulaillisia.
Mallin pitäisi olla tehokkain, kiihtyvin ja puhtain sekä kompaktein, aerodynaamisin ja parhaiten käsiteltävä iso Gikseri koskaan. Siinä on aika paljon superlatiiveja mallin kuudennen sukupolven edustajalla voitettavana.
Pyörässä on 600 uutta osaa tai komponettia, joten se on tosissaan päivitetty.
Moottori edellä
Teho on varmaan se, mikä kaikkia ensimmäisenä kiinnostaa, joten paljastetaan, että se on 148,6 kW, 202 hevosvoimaa 13 200 rpm. Punainen raja alkaa kierroslukumittarissa 14 500 kierroksen kohdalla. Vääntöä moottorista irtoaa 117,6 Nm / 10,800 rpm. Vääntö on pysynyt kutakuinkin ennallaan, moottorista on otettu huipputehoa lisää yläpäästä.
Iskun pituus on lyhentynyt ja männän halkaisija on kasvanut edelliseen moottoriversioon verrattuna. Nyt poraus x isku on 76,0 x 55,1 mm, kun se aiemmin oli 74,5 x 57,3 mm. Myös moottorin puristussuhdetta on nostettu 13.2:1, kun se aiemmin oli 12.9.
Pyörässä on inertian eli kiihtyvyydenmittausyksikkö IMU, joka monitoroi asioita kolmella akselilla, pituuskallistuksen, kääntymisen ja kallistumisen suhteen (pitch, roll yaw).
Uudessa GSX-R1000:ssa on myös sähköinen kaasun annostelu, ride by wire, titaaninen vaimennin ja täysin LEDeillä toteutettu valaistus. MotoGP-peruja on ns. Broad Power System, jolla pyritään saamaan lisää tehoa isoilla kierroksilla sekä myöskin alemmilla ja keskikierroksilla.
Järjestelmään kuuluu muuttuva venttiilien ajoitus, ride by wire sekä uusi venttiilien ohjausjärjestelmä ja pakopaineen säätöventtiili. Moottori täyttää uudet Euro 4 -vaatimukset.
Ajettavuutta ja huipputeknologiaa
Pyörä painaa 200 kg tai 202 kg, viimemainittu ABS:n kera. R-version paino on 203 kg, siinä on aina ABS.
Uusittu runko on aiempaa kapeampi ja 10 % kevyempi. Kaarreominaisuuksia sekä käsiteltävyyttä parantaa moottorin sylinterikulman muutos sekä etuakselin ja takakeinuhaarukan akselin välisen mitan lyhentäminen. Moottorin sylinterien kallistuskulma on nyt 26°, kun se aiemmassa versiossa oli 32°. Moottori on tämän ansiosta 22,2 mm lyhyempi. Moottori on siten saatu lähemmäs eturengasta, mikä parantaa tuntumaa eturenkaaseen.
Pyörässä on panostettu myös aerodynamiikan parantamiseen ja mm. katteen etuosaa pienennetty.
Pyörässä on Brembon radiaalijarrut ja T-drive jarrulevyt. ABS on varustettu MTBS:llä, Motion Track Brake System, joka toimii yhteistyössä IMU:n kanssa ja estää takapyörän nousun todella kovissa jarrutuksissa. R:ssä järjestelmä myös optimoi etujarrun painetta kallistuskulman mukaan, toisin sanoen ABS toimii myös kallistuksissa.
Luistonesto on 10-asentoinen. Lisäksi pyörässä on matalien kierrosten avustin, joka nostaa moottorin kierroslukua lähdössä alhaisilla kierroksilla sekä Easy Start System, jonka avulla moottori käynnistyy pelkällä starttianppulan painalluksella sen sijaan, että sitä pitäisi painaa.
Jotta teknisten ominaisuuksien listaus ei jäisi liian lyhyeksi, niin pyörässä on myös lähtöavustin ensi kertaa Suzukin tuotantomallissa. Se estää tekemästä wheelietä lähdössä, ja varmistaa paremman startin.
Pyörässä on myös quickshifteri. Ja elektronisesti automaattisesti säätyvä ohjausiskunvaimennin kruunaa kaiken. Sen vaimennus kasvaa nopeuden noustessa ja päinvastoin.
GSX-R1000:n etuvaimentimina on Showan Big Pistonit, takana taas linkitystä on uusittu proggressiivisemmaksi.
R-versiossa on etuhaarukkana Showan kisakäyttöön tarkoitetut BFF:t ulkoisin säiliöin ja takavaimentimena BFRC Lite.