Yamaha SCR950 on perinteitä kunnioittava, tekniikaltaan moderni scrambler. Välitangolla varustetun motocross-tyylisen ohjaustangon, alumiinivanteiden ja pinnavanteiden ohella scrambler-tyyliä korostavat karkeakuvioiset allroad-renkaat. Tukevan etuhaarukan haitarisuojakumit vahvistavat tunnelmaa.
Tyyliin sopiva tasainen satula sallii kuljettajalle hyvän liikkumavaran. 17 tuuman takapyörä ja pysty, rento ajoasento tekevät SCR950:stä helpon ajettavan ja käsiteltävän.
Pyörän voimanlähteenä on kaksisylinterinen V-moottori, joka istuu teräsputkesta tehdyssä kaksoiskehtorungossa. SCR950 puhuttelee sellaista nykyaikaista motoristia, joka haluaa selkeän ja toimivan perinteisen moottoripyörän. Se sopii myös customoitavaksi.
Scrambler-perinteet 60-luvulta
1960-luvulla yleistynyt scrambler oli alun alkaen katupyörästä tehty "maastokelpoisempi" moottoripyörä. Käytännössä katupyöristä rakenneltiin ”motocross-henkisempiä”, jolloin katupyörällä pystyi ajamaan epätasaisilla ajoalustoilla, esimerkiksi hiekassa. Nappularenkaiden ja leveän ohjaustangon ohella tyylin tunnusmerkkejä oli vain olennaiseen pelkistetty varustelu. Näin scrambler palveli hyvin kaupungin mukulakivikaduilla sekä maaseudun sorateillä. Scramblerit kuvastivat hyvin tuon "vapauden ja edistyksen vuosikymmenen" tunnelmaa. Tätä samaa kulkemisen vapauden tunnelmaa kunnioittaa myös uusi SCR950.
SCR950:n kokomustan, kompaktin ja ilmajäähdytteisen 60-asteisen V-twinin pitäisi valmistajan tietojen mukaan olla vääntävä ja tehokas. Se pitää sisällään uusinta tekniikkaa. Väännökkääseen suorituskykyyn on pyritty takomännin, kampiakselin ideaalilla painonjakaumalla sekä 4-venttiilikansien muodoiltaan optimoiduilla palotiloilla.
Suurin vääntömomentti on 79,5 Nm 3000 r/min:n käyntinopeudella. Väännön pitäisi olla asiallista alemmillakin kierroksilla.
Pyörän runko on teräsputkesta tehty kaksoiskehto kuin 1960-luvun scramblereissa. Takarunkoon kiinnitetty tasainen satula sallii helpon liikkumisen ja ajoasennon vaihtelun ajotilanteen mukaan joten asentoa helppo muuttaa kaupungilla kruisaillessa tai takametsien sorateillä kurvaillessa.
Pakoputkisto on niinikää scrambler-tyylinen 2:1, ja jatkona oleva äänenvaimennin on ylöspäin suunnattu. Pyörän moottori täyttää EU 4 -vaatimukset.
Pyörässä on leveä motocross-tyylinen ohjaustanko ja rento sekä pysty ajoasento. V-moottorin pitäisi olla taloudellinen, ja niin pitääkin, sillä muuten vain 13,2 litran polttoainetankki ei kovin pitkään riitä.
Scrambler-tyyli edellyttää pinnavanteita, ja sellaiset, alumiiniset ovat SCR:ssäkin. Ensiasennusrenkaina on Bridgestonen allroad-kumit. Istumakorkeus on 830 mm. Pyörän suuri maavara sopii huonopintaisillekin teille.
Etuhaarukka on 41-millinen ja haitarikumit suojaavat teleskooppeja kiveniskemiltä, vedeltä ja pölyltä. Jarrulevyt ovat edessä ja takana halkaisijaltaan 298 mm.
Voimansiirto on toteutettu hihnalla.
Iso pyöreä LCD-nopeusmittari ja kaksipaikkaisen satulan alla oleva tavaratila kuuluvat varusteluun.
SCR950 pähkinänkuoressa
- · Kaksisylinterinen, ilmajäähdytteinen, 942 cc:n 60-asteinen V-moottori.
- · Luokkansa tehokkainta vääntöä: 79,5 Nm (8,1 kg-m) @ 3 000 r/min
- · 5-portainen vaihteisto sekä hiljainen ja käytännössä huoltovapaa hihnaveto
- · Kapea ja tasainen, 2-paikkainen satula ja 830 mm:n istumakorkeus.
- · Edessä 19 tuuman ja takana 17 tuuman pinnapyörät
- · Maavara 145 mm
- · Leveä motocross-tyylinen ohjaustanko poikittaistuella.
- · Alumiinivanteet
- · Edessä ja takana tyylinmukaiset Bridgestone TW101 100/90-19- ja TW152 140/80-17 -renkaat
- · Edessä kelluva, 298 mm:n Ø wave-jarrulevy ja takana 298 mm:n Ø wave-jarrulevy
- · Edessä ja takana teräksiset lokasuojat
- · Musta moottori ja oheislaitteet
- · Väritykseltään tavallisuudesta poikkeava, 13,2 litran saumaton bensatankki
- · Kilpanumerolaatta-tyyliset sivukopat
- · Pyöreä LED-takavalo
- · Pyöreä LCD-nopeusmittari sävylasilla
- · Alumiinista koneistetut jalkatapit
- · Takana lisäsäiliöllä varustetut, mallikohtaisesti säädetyt iskunvaimentimet
- · Herkkäliikkeinen, haitarikumisuojilla varustettu 41 mm:n Ø etuhaarukka
- · Joustoliike edessä 135 mm ja takana 110 mm
- · 2-1-pakoputkisto ja ylös suunnattu äänenvaimennin
- · Värit: Vivid Red -punainen, Yamaha Black -musta
Hintatiedot ilmoitetaan myöhemmin. Katso video alla.