Paikan päällä on monipuolinen lentokenttä / moottoriratakokonaisuus, jonka speedway-radalla Kaanaan Kahinat järjestetään. Kisat myös käydään speedway-säännöillä. Kolmen alkukisan avulla karsitaan luokkien loppukilpailuun menijät. Luokkia oli kaikkiaan neljä: Classic, Paukkurauta, Metanoli ja Sivuvaunut.
Harmittavasti pääsimme paikalle vasta, kun ensimmäinen Metanoli-ryhmän alkuerä oli ehtinyt jo ajaa, mutta ajoa, pauketta, meteliä ja villejä ja vaarallisia tilanteita sekä lentävää hiekkaa riitti mukavasti.
Kaanaan Kahinat on tamperelaisen Leak MC:n järjestämä tapahtuma.
Matalan profiilin kisa
Jututimme Kaanaan Kahinoiden kisapäällikkönä ensi kertaa toiminutta Ilkka Kyllöstä. Kisapäällikön työhön kuuluu mm. pisteiden laskeminen, lähtölistojen teko sekä ohjeitten jako kuljettajille ajajakokouksessa.
– Olemme järjestäneet tätä tilaisuutta jo yli 20 vuoden ajan, ja itse olen ollut mukana toiminnassa vuodesta 2004. Kahinat perustettiin, kun muutama kaveri halusi ajaa kilpaa ja pitää hauskaa keskenään. Tapahtuma on kuitenkin pikku hiljaa paisunut ja paisunut, ja nyt tätä voi nimittää jo oikeaksi yleisötapahtumaksi, sillä tänä vuonna kävijöitä taitaa olla jo noin 2000. Sen verran olemme ainakin varanneet makkaroita, saa nähdä riittävätkö, Ilkka Kyllönen kertoo.
Ihmettelin hänelle, että tapahtumasta on melko vaikea löytää tietoa mistään.
– Olemme ihan tarkoituksella pitäneet matalahkoa profiilia, kun tuntuu, että kaikki hauska helposti kielletään. Facebook-sivumme kautta yli 30 000 ihmistä on kuitenkin saanut tietoa tapahtumasta. Tänne kisapaikallle asti tulijoista suuri osa on joka tapauksessa sellaisia, jotka palaavat vuosi toisensa jälkeen.
– Leak MC:stä on mukana talkoilla järjestämässä vajaa 20 henkilöä ja lisäksi on muutamia kerhon ulkopuolisia kavereita ja tuttuja mukana makkaroita paistamassa ja myymässä virvoitusjuomia.
Iso talkoohengen osoitus
– Tämä on valtava moottoripyöräilijöiden talkoohengen osoitus. Ensinnäkin kerhomme on kunnostanut ja parantanut tätä rataa talkoovoimin. Tällä ei oikeastaan juuri muuta käyttöä ole, mutta kun uhraamme siihen aikaa ja rahaa, niin se on vuosi vuodelta paremmassa kunnossa. Se näkyy jo siitäkin, että kovasta kisapäivästä huolimatta se ei mene miksikään, Kyllönen vakuuttaa.
Rataa pitää varsinaisesti pystyssä Kaanaa Center -ratayhdistys, joka vuokraa rataa myös ulkopuolisille.
– Iso kiitos Kaanaa Centerille, he ovat mahdollistaneet tämän tapahtuman.
Näin iso tapahtuma lienee myös isoa liiketoimintaa?
– Koko tämän tapahtuman ideana on olla vapaa. Tarkoitus ei ole tehdä businesta. Kuten huomasit, tänne ei ole minkäänlaista pääsymaksua. Makkaran ja kahvin sekä virvokkeiden myynnillä toivomme saavamme kulut peittoon.
"Pitäkää hauskaa"
– Pääasia on kisaaminen. Ilmoittautuneita kuskeja otettiin vastaan tänä vuonna noin 60. Paljon enemmänkin olisi ollut tulossa, mutta jonnekin on vain vedettävä raja. Pyöristä sen verran, että metanoliluokassa pyörä voi olla minkä ikäinen tahansa, mutta kaikissa muissa luokissa pätee se, että moottoripyörän on oltava valmistettu ennen vuotta 1989.
– Kilpailun ei ole tarkoitus olla liian vakavaa, kuten ei itse tapahtumankaan. Itse kisa suunnitellaan aina kieli poskessa. Muita varsinaisia sääntöjä ei ole, ainoastaan rengassäännöt radan takia. Pyörien luokatkin loimme vain siksi, etteivät nopeat ja hitaat ole samassa ryhmässä.
– Olennaisin ohje, minkä kuskeille ajajakokouksessa annan on, "Pitäkää hauskaa", Kyllönen myhäilee.
Kisan tulokset eivät tätä kirjoitettaessa vielä olleet tapahtuman Facebook-sivuilla, mutta kisapäällikkö vakuutti, että kyllä ne sinne ilmestyvät ennemmin tai myöhemmin.
Vieroitusoireita radan varrella
Juttelimme myös Kaanaan kisan kierroslaskentaa hoitanutta Janne Hiltusta, joka oli pyydetty mukaan talkoisiin vanhana tuttuna.
– On tämä vähän vaikeaa olla täällä radan varrella. Normaalisti ajan classic-sivuvaunucrossia, mutta kun tänä kesänä hajotin Uralista viisi moottoria ja neljä vaihdelaatikkoa, niin siinäpä kesän kisaamiset sitten olivatkin. Myin lopulta moottorit pois, Janne Hiltunen kertoo. – Onneksi pääsin lainapyörällä ajamaan yhden sivuvaunucrossin Classic EM-kisan, niin näkipä senkin, että nopeus on edelleen kunnossa, kun olin parhaimmillani jo kolmantena.
Ihan ilman Hiltusia Kaanaan Kahinoiden sivuvaunukisaa ei kuitenkaan käyty, sillä hänen isänsä osallistui siihen omalla pyörällään. Onko kyseessä "sukuvika"?
– Kyllä näin voi sanoa. Lähdin hommaan mukaan heti kun kynnelle kykenin, Hiltunen nauraa.
Miestä ei kuitenkaan taida näistä hommista pitää poissa villit hevosetkaan Uralin myynnistä huolimatta.
– Ensi kaudelle pitää hankkia uusi moottori. Perinteinen Jytäjammun kaksipyttyinen on suosittu näissä kuvioissa, ja niitä saa vielä edullisesti. BMW:llä on tietysti myös tarjolla kaksipyttyinen vaihtoehto, mutta ne ovat paljon kalliimpia, Hiltunen päättää.
Odotamme mielenkiinnolla ensi kesän classic-sivaricrossikamppailuja.
Kuvat puhukoot puolestaan