Technavio esittää raportissaan näkemyksensä moottoripyörien sokeiden pisteiden havaintojärjestelmien markkinoista, joista se englannin kielellä käyttää havainnollisempaa nimeä "motorcycle side view assist system (MSVAS)". Sen ennusteen mukaan järjestelmien myynti kasvaa kappalemääräiseti keskimäärin noin 23 % vuosittain vuosien 2016-2020 välillä.
MSVAS on moottoripyörissä käytettävä hälytysjärjestelmä, joka aikaisessa vaiheessa varoittaa kuljettaa. Se monitoroi kuljettajan sokeita pisteitä ja auttaa tekemään päätöksiä kaistanvaihtotilanteissa. Nykyiset järjestelmä koostuvat sensoreista, jotka on sijoitettu strategisesti tärkeisiin paikkoihin moottoripyörän etu- ja takaosassa. Osin voidaan käyttää myös nimeä kaistavahti tai kaistanvaihtojärjestelmä, mutta se ei välttämättä riitä kuvaamaan järjestelmän ominaisuuksia.
- Ympäröivän teknologisen ekosysteemin kasvun, mukaan lukien elektronisten vakionopeudensäätimien tulo moottoripyöriin sekä elektronisen laitteiston määrän kasvu, pitäisi vaikuttaa myönteisesti MSVAS:n käyttöönottoon. Yksi viimeaikaisista kehityskaarista autoteollisuudessa on peilittömien autojen tulo, joka voi tehdä peruutus- ja sivupeilit tarpeettomiksi sekä johtaa MSVAS-järjestelmien nopeampaan käyttöönottoon moottoripyöräteollisuudessa, Technavion johtava elektroniikkatutkimusanalyytikko Siddharth Jaiswal pohtii.
Kalliit luksusmoottoripyörät vetävät kehitystä
Technavion analyysin mukaan neljä tekijää vaikuttaa MSVAS-järjestelmien markkinan kasvuun. Ensimmäinen niistä on kalliiden ultraluksus- ja luksusmoottoripyörien myynnin kasvu. Toinen on sähköisten vakionopeudensäätimien määrän kasvu moottoripyörissä. Kolmantena elektronisten laitteiden määrän nousu ja neljäntenä tekijänä peilittömien autojen tulo, joka kasvattaa myyntiä lähivuosina.
Ultraluksus- ja luksusmoottoripyörien kysyntä on tutkimuslaitoksen mukaan kasvanut maailmalla niiden tehon ja mukavuuden vuoksi. Useimmissa niistä on elektroninen vakionopeudensäädin. Kiinnostus vakionpeudensäätimillä varustettuihin pyöriin on seurausta myös touringpyörien markkinoiden kasvusta.
Esimerkiksi USA:ssa Ultraluksus- ja luksusmoottoripyörien osuus on noin 60 % koko markkinasta.
Vakionopeudensäädin ja autonomiset moottoripyörät
Elektroninen vakionopeudensäädin lisää ajomukavuutta ja vähentää kaasukäden rasittumista ajomatkoilla varsinkin verrattuna mekaanisiin järjestelmiin. Lisäksi ECC:n (electronic cruise control) elektroniikkayksikkö seuraa sekä moottorin kierroslukua että ajonopeutta, joita käytetään automaattisesti mukauttamaan pyörän nopeus tien mukaan toisin kuin perinteisissä vakionopeudensäätimissä.
ECC:t ovat helppoja käyttää ja lisäävät kiinnostusta niihin.
Alan suurin tavoite on elektronisesti ohjautuva autonomisesti ajava moottoripyrä, jonka kulkua ohjaavat tietokoneet. Moottoripyörän pitäisi parhaimmillaan navigoida ympäristöönsä verkottuneilta ajoneuvoilta saamansa tiedon perusteella. Tämä tavoite ohjaa teollisuudenalaa adoptoimaan uusia teknologioita. MSVAS on olennainen osa tätä teknologiapakettia, jonka odotetaan muodostavan verkottuneiden moottoripyörien perustan.
Moottoripyörien tietokoneistamista tai sähköistymistä ovat ensi sijassa edistäneet tekniset innovaatiot. Esimerkiksi nopeussensorin kehittäminen antoi impulssin lukkiutumattomien jarrujärjestelmien kehittämiseen. Samalla tavoin sähköinen polttoaineensuihkutus ja ride-by-wire-teknologia mahdollistivat vakionopeudensäätimen kehittämisen.
Lisätietoja Technavion sivuilta.
Aiheesta aiemmin: Eicma: Moottoripyörät verkottuvat vauhdilla, tulossa myös sokean pisteen avustin ja ajonvakautusjärjestelmä