Hallitus päättää budjettiriihessä myös uudesta vene- ja moottoriajoneuvoverosta. Se tuo toteutuessaan uuden vuotuisen veron yli puolelle miljoonalle suomalaiselle. Uudella verolla kerätään yli 50 miljoonaa euroa, mutta sen kohdentuminen, minkä suuruisena se toteutuu ja mistä alkaen on vielä kysymysmerkki. Täyttä varmuutta ei myöskään vielä ole sen toteutumisesta.
Hallitus päättää nyt vain veron päälinjat. Helsingin Sanomat myös toteaa, että venerekisterin aukot voivat aiheuttaa sen, että venevero voi jäädä toteutumatta.
Uutuusvero laittaisi verolle vähintään kaikki tiellä liikkuvat moottoriajoneuvot, joten se koskisi moottoripyöriä, mopoja, mopoautoja, moottorikelkkoja ja mönkijöitä.
Maatalousajoneuvot, kuten traktorit, puimurit ja raskaat mönkijät jäävät veron ulkopuolelle, tästä keskusta on pitänyt tarkkaan huolen. Itse asiassa maatalous saa samansuuruisen kriisipaketin kuin uudella ajoneuvoverolla on tarkoitus koota.
Satanen per ajoneuvo?
Suomessa on rekisterissä noin 230 000 moottoripyörää, 180 000 mopoa, 93 000 moottorikelkkaa ja noin 10 000 mopoautoa ja pikku mönkijää. Näiden ajoneuvojen määrällä suoraan jaettuna veron suuruus olisi vuosittain noin 97 euroa per laite. Toki siihen tulevat vielä veron perinnästä aiheutuvat kulut päälle.
Teknisesti vero toteutettaneen kertaverona vuosittain. Vero tullee voimaan keskellä vuotta, koska valmistelu vie aikansa. Lisää aiheesta Helsingin Sanomissa.
Suomalaiselle moottoripyöräalalle, joka muutenkin on kärsinyt poikkeuksellisen pitkästä laskusuhdanteesta, tämä on kaikkea muuta kuin hyvä uutinen.
Budjettiriihessä käsitellään myös poliisille myönnettävää 5 miljoonan euron lisämäärärahaa peltipoliisien hankintaan ja harmaan talouden torjuntaan.