Sitä mukaan kuin Kiinan mp-markkinat ovat supistumassa, moottoripyörävalmistajat kuten Ducati ja Harley-Davidson lisäävät kevyempiä, virtaviivaisempia ja pienitehoisempia malleja valikoimaansa. Ne on selkeästi suunnattu aloitteleville kuljettajille ja erityisesti naismotoristeille. Strategia näyttää toimivan, sillä Ducati miltei tuplasi moottoripyöriensä myynnin tämän vuoden ensi puoliskolla verrattuna viime vuoteen. Siitä huolimatta, että Kiinan autovalmistajien liiton antaman tiedon mukaan uusien moottoripyörien myynti maassa laski 15 % vastaavalla jaksolla.
Maasta on tulossa kolmessa vuodessa Ducatin toiseksi suurin markkina. Kehitystä vauhdittaakseen Ducati on tänä vuonna tuonut Kiinaan uuden 400-kuutioisella moottorilla varustetun Scrambler Sixty2:n sekä Multistrada 1200:n. Italialaisvalmistaja aikoo myös tuoda lisää mallistoa Kiinaan sitä mukaa kuin moottoripyöräilyn suosio kasvaa. Kiinan hallitus kertoi heinäkuussa vapauttavansa moottoripyörävalmistajat omistusrajoituksista valmistavassa toiminnassaan Kiinan maaperällä.
Rajoituksia ja helpotuksia
Yli 170 Kiinan kaupunkia on kieltänyt tai rajoittanut moottoripyörien käyttöä, mutta toisaalta pienemmät kaupungit ovat helpottaneet lainsäädäntöä vuodesta 2013 lähtien.
Nämä rajoitukset, joiden tarkoituksena on vähentää saasteita sekä toisaalta lisätä sähköautojen ja sähköpolkupyörien hankintaa, ovat aiheuttaneet Kiinan mp-markkinoiden kutistumisen. Uusien rekisteröintien määrä laski 7,6 pyörään per tuhat ihmistä, kun vuonna 2009 se oli 13 / 1000. Intiassa tilanne on päinvastainen: rekisteröintien määrä miltei kaksinkertaistui ja sen ennustetaan olevan vuonna 2018 kolme kertaa suurempi kuin Kiinassa.
Ducati myi miltei tuhat pyörää Kiinassa tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana Monster-, Diavel- ja Scrambler-mallien vetäessä kysyntää. Näyttää siltä, että Kiinasta tulee jo tänä vuonna Ducatin toiseksi suurin Aasian markkina Japanin jälkeen.
Viime vuonna Kiinaan tuotiin 234 000 moottoripyörää, 88 % enemmän kuin vuonna 2014. Yli puolessa pyöristä oli 400-kuutioinen tai suurempi moottori. Kiinalaisten elintason nopean nousun myötä vapaa-ajan merkitys kasvaa. Jos rajoitukset ja kiellot saadaan poistettua, markkinat kasvavat hyppäyksellä.
Laittomien rekisterikilpien markkinat
Moottoripyöristä on tehty paaria-luokkaa kiinalaisilla teillä. Niitä syytetään kaikesta mahdollisesta ruuhkista saastuttamiseen ja liikenneonnettomuuksiin sekä käytöstä käsilaukkuvarkauksiin. Osa kaupungeista on kieltnyt niiden käytön keskikaupiungilla ja asettanut rajoituksia valta- ja pääteille. Osa kaupngeista taas on lopettanut uusien rekisterikilpien antamisen.
Esimerkiksi Peking, Kiinan pääkaupunki ei ole sallinut uusien moottoripyörien rekisteröintiä keskikaupungin alueelle sitten vuoden 1985. Se rajoittaa tehokkaasti uusien loistokkaampien moottoripyörien kysyntää. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vanhojen pyörien olemassaolevien rekisterikilpien hinnat nousevat koko ajan ylöspäin. Rekisterikilven hinta saattaa olla jopa 10 000 - 13 000 euroa.
Kaikesta huolimatta naisten kiinnostus moottoripyöräilyyn kasvaa osana muun muassa taloudellisen itsenäisyyden osoittamista sekä keskikokoisten premium-moottoripyörämallien markkinoilletulon myötä. Näyttääkin siltä, että sitä mukaa kuin niitä tulee lisää muiltakin moottoripyörävalmistajilta kuin Ducatilta ja Harley-Davidsonilta, naismoottoripyöräilijöiden määrä Kiinassa kasvaa. Aiheesta kertoi ensin Bloomberg.