– Vieläkin ollaan hieman hyrinöissä, aloittaa Pertti Lintunen innoissaan. – Kaikin puolin on erittäin tyytyväinen olo. Yleisö löysi Imatran uudestaan moottoriurheilun merkeissä. Yleisöpalautteen perusteella kisavieraat ovat myös olleet tyytyväisiä. Tottakai pientä fiksattavaa löytyy, onhan edellisten MM-kisojen järjestämisestä 30 vuoden tauko.
– Palkintojen jaon ohessa ehdin keskustella kisakuskien kanssa, jotka hekin olivat kisoihin tyytyväisiä. Olosuhteet ovat Imatralla poikkeukselliset. Paikkahan on todella kaunis, Vuoksen varrella ja katuradan sijainti keskellä kaupunkia on ainutlaatuinen.
Ulkoa päin katsottuna ihmetystä herättää, miten helpon tuntuisesti Imatralla saatiin läpi päätös Imatranajojen uudelleen järjestämisestä.
– Kaupunginhallituksessa päätös oli lähes yksimielinen. Imatralla päättäjät ovat urheiluintensiivisiä ihmisiä ja kaupungin strategia jo itsessään pitää sisällään halun edistää urheilua ja liikuntaan. Ikäjakaumasta johtuen päättäjistä suurin osa muistaa aikoinaan järjestetyt Imatranajot. Moottoriurheilu on elänyt ja elää vahvana Imatralla. Imatranajon historia on hyvässä muistissa. Agostini ja kumppanit ovat käyneet vierailulla muistoajojen yhteydessä. Imatran moottorikerho on iso seura, 700 jäsentä, ilman heidän panostaan kisojen järjestäminen ei olisi ollut mahdollista.
– Kaupunki satsasi katuradan korjaus- ja parannustöihin lähes puoli miljoonaa, mutta koska osa rahoista menee suoraan kadun kunnostuksen nimissä, niin siinä ei ole mitään ongelmaa. Yrittäjille Imatranajo oli kuin toinen joulu, se toi lisää kaivattua liikevaihtoa. He haluavat varmasti olla mukana jatkossakin kehittämässä tulevia Imatranajoja. Useat kuskit ilmoittivat heti tulevansa uudestaan.
– Imatralla on noin 27 000 asukasta, eli tapahtuman aikana Imatran väkiluku lähes tuplaantui, kävijämäärän ollessa noin 25 - 30 000. Toki paikkakuntalaisetkin kävivät katsomassa Imatranajoa. Toisin kuin 70-luvulla, järjestyshäiriöiltä vältyttiin. Suomalaiset motoristit ovat fiksuja ihmisiä, jotka osaavat käyttäytyä. Tämä viesti tuli myös poliisilta.
– Ennen kaikkea iso kiitos Juha Kalliolle, jolta tämä idea Imatranajojen uudelleen järjestämisestä alkujaan lähti, Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintunen kiittää lopuksi.
– Pulssi ei päässyt liikaa nousemaan, missään vaiheessa ei tullut paniikkia, vastasi rauhallinen, mutta ilmiselvästi viikonloppuun tyytyväinen Imatranajon kisapäällikkö Pekka Pöyry.
– Viikonloppu oli aurinkoinen ja positiivista palautetta on sadellut sekä yleisöltä että kisakuskeilta. Jo tämänvuotista Imatranajon sopiessamme puhuimme alustavasti IRRC:n edustajien kanssa mahdollisesta jatkosta. Herrat olivat itse paikan päällä katsomassa kisoja ja yllättyivät kisajärjestelyiden tasosta. Nyt on varmaa, että Imatranajot saavat jatkoa, vain tarkka päivämäärä jäi vielä avoimeksi. Olen netistä seurannut heidän jälkikommenttejaan. Kisajärjestelyiden lisäksi kiitosta satelee myös Imatran kaupungille. Kisojen suosio ja sitä kautta katsojamäärät herättivät positiivista hämmästystä.
– Toki parannettavaakin löytyi. Kilpailualueella yleisön ohjaus ja opastus tuotti välillä ongelmia. Päivä päivältä viikonlopun aikana osasimme toimia paremmin ja ensi vuosi tulee olemaan huomattavasti helpompaa, kun tiedämme jo ennakkoon, mitä pitää tehdä.
– Yleisölle iso kiitos, että tulivat sankoin joukoin paikalle ja käyttäytyivät hyvin. Saimme paljon asiallista asiakaspalautetta, kiitos niistä. Asiakaspalautteet auttoivat ja auttavat meitä jatkossa toimimaan entistä paremmin. Ennen kaikkea haluamme palvella yleisöä, sillä ilman yleisöä ei olisi kisojakaan, tähdentään kisapäällikkö Pekka Pöyry lopuksi.
– Olen hyvillä mielin Imatranajo-viikonlopun suhteen, aloittaa kisasihteeri Juha Suikkari. – Pientä parannettavaa tietenkii jää, mutta summa summarum onnistuimme kokonaisuudessaan hyvin. Kaikki kuljettajat ovat kiitelleet kisajärjestelyjä ja siiltäkin osin on hyvä mieli. Pieniä korjattavia yksityiskohtia on tullut esille radalla, yleisöalueella ja palveluiden osalta. Kun ottaa huomioon kuinka suhteellisen lyhyellä ajalla tämä tapahtuma talkootyöllä toteutettiin, niin voimme olla todella tyytyväisiä. Imatranajot on ollut ja on yksi suurimpia pelkällä talkootyöllä järjestettyjä tapahtumia. Se on myös koko ajojen juttu. Jos alkaisimme käyttämään alan "ammattilaisia", niin samalla katoaisi tärkein, eli Imatranajon henki.
– Kaikki kuljettajat toivoivat parempaa asfalttia. Ratahan on ollut 30 vuotta normaalissa maantiekäytössä, sen ei ole tarvinnut olla moottoriratamainen. Vuosien varrella tietä on jyrsitty ja paikkailtu, kunnallistekniikkaa rakennettaessa tiehen on tullut kaikenlaisia saumoja, liikenteestä uria ja kun on vielä lisänä vuosittainen routa, niin on luonnollista että rata on nyt epätasainen. Uusi pinta laitettiin vain radan uusituille kohdille. Suoranaisia moitteita ei ole IRRC:n puolelta kuitenkaan tullut. Sivuvaunukuski Tim Reevesiltä kysyimme, onko rata hänen mielestään vaarallinen. Hän vastasi että ei ole. Todennäköisesti ensi vuodeksi saadaan koko radalle uusi asfaltti.
– Iso kiitos kuuluu Imatran kaupungille. Ilman kaupungin myötämielisyyttä Imatranajon henkiin herättäminen ei olisi ollut mahdollista. Valtavasti kiitosta myös Imatran moottorikerhon jäsenille, jotka talkootyönä ovat kaiken tehneet. Tietenkin myös kiitos yleisölle, jota saapui paikalle runsain joukoin ja myös paikalle saapuneille kuljettajille, jotka tulivat Euroopasta tänne saakka. Monikaan kuljettajista ei tiennyt tänne saapuessaan, minne olivat tulossa. Harva oli aikaisemmin edes käynyt Suomessa. Useimmat kuskeista sanoivat tulevansa uudestaan ja Tim Reeves vielä lisäsi tulevansa isommalla joukolla ensi vuonna paikan päälle. Historialliset kisat saavat jatkoa, Imatranajojen evakkoaika on päättynyt, Imatranajot tulivat takaisin kotiin, iloitsee Imatranajon kisasihteeri Juha Suikkari.
Sivuvaunuluokan Imatranajoissa voittanut suomalaispari MM-kilpailua johtavat Pekka Päivärinta/ Kirsi Kainulainen eivät ehtineet edes hengähtää, kun jo maanantaina suuntasivat kohti ensi viikonloppuna ajettavia MM-osakilpailuja Saksan Oscherslebeniä. Saimme heiltä vielä pienet terveiset:
– Imatra on ainutlaatuinen katuratansa ja historiansa vuoksi. Sitä ei voi verrata mitenkään normi kilparatoihin. Imatran kunnan jäsenien kanssa olikin jo puhetta siellä että rata tarvitsee uuden pinnan tarvitsee joka paikkaan. Muuta ei oikein osaa pyytää tai vaatia. Hienosti järjestetty.
Jäämme odottamaan ensi vuonna järjestettäviä Imatranajoja ja tietenkin toivotamme onnea ja menestystä Päivärinta/Kainulainen suomalaiskaksikolle MM-kultataistoon.