Sommer Diesel 462:n mallimerkintä tulee tilavuudeltaan 462 kuutiosenttimetrin dieselmoottorista. Mutta miksi valmistaa tai hankkia tällaista dieselmoottoripyörää?
Sommerin perustajan Jochen Sommerin mukaan tämän päivän markkinoilla on tarjolla monenlaisia eri tulkintoja siitä, mikä moottoripyörä on. Hänen filosofiansa mukaan moottoripyörä tarjoaa parhaan vaihtoehdon matkustamiseen vapaasti, kun määränpää ei ole saavutettavissa jalan järkevässä ajassa. Moottoripyörässä runko, vanteet ja moottori muodostavat esteettisen kokonaisuuden.
Sommer on henkilökohtaisesti mieltynyt yksinkertaisiin moottoripyöriin. Niiden pitää olla kevyitä ja kompakteja, ja kaikkien osien pitää olla helposti saavutettavissa. Kokonaisuuden pitää olla mahdollisimman vapaa kaikesta elektroniikasta, lisäksi moottorin pitää olla vääntävä, ja kaikki mahdollinen pitää tietysti olla tehty metallista.
Hatzin valmistamaa dieselmoottoria käytetään pääasiassa teollisessa ja venekäytössä. Se on vankka ja yksinkertainen, erittäin vääntävä sekä polttoainetaloudellinen, kerrotaan Sommerin internet-sivustolla. Matala käyntinopeus ja matala ääni tekevät moottorista myös miellyttävän kuuloisen.
Taloudellinen kulkija
Polttoaineenkulutukseksi Sommer lupaa pyörälle maksimissaan 2-2,5 litraa dieselpolttoainetta sataa kilometriä kohti. Virallinen ilmoitus on 1,8 l/100 km. Väännöstä on siis hyötyä.
Moottorin huoltotarpeet ovat myös vähäiset. Moottoriöljy ja suodatin on vaihdettava 5000 kilometrin välein ja venttiilit säädettävä, siinä kaikki. Ja aina joskus voideltava vaijerit ja muut tarvittavat osat. Mikäli pyörä on yhtä kestävä kuin tällainen teollisuusmoottori yleensä, luvassa on todennäköisesti paljon kilometrejä.
Summer 462 -moottoripyöriä valmistetaan vuodessa noin 50-60 kappaletta. Pyörä valmistetaan Saksassa Bergen-Geyernissä, ja saksalaisten komponenttien osuus valmiista pyörästä on noin 70 %.
Lisätietoja valmistajan kotisivuilta. Pyörän hinta on halvimmillaan Saksassa 9300 euroa. Sillä rahalla saa varsin mielenkiintoisen ja "erilaisen" moottoripyörän, jonka polttoaine- ja huoltokulut eivät päätä huimaa.
Pyörä on teknisesti todella yksinkertaisen ja helposti huollettavan näköinen. Moottori muodostaa visuaalisesti varsin dominoivan osan pyörästä, ja sen ulkonäkövaikutus on niin vahva, että se varmasti jakaa mielipiteitä kahtia. Persoonallinen pyörä joka tapauksessa, näitä harvemmin ainakaan toistaiseksi tulee tien päällä vastaan. Retrohenkisyys on Sommerissa vahvasti voimissaan.
Tekniset tiedot Sommer 462 Diesel:
- - Hatz 1B40 yksisylinterinen nelitahtidieselmoottori
- - Tilavuus: 462 cm3
- - Poraus x isku: 88 x 76 mm
- - Puristussuhde 20.5:1
- - Teho: KW (11 hv) 3,500 RPM
- - Vääntö: 26.25 Nm 2,000 RPM
- - Jäähdytys: ilma ja vauhtipyörään liitetty puhallin
- - Venttiilikoneisto: kaksiventtiilinen työntötanko
- - Käynnistysmoottori: 1 kW
- - Laturi: 200 W vaihtovirta
- - Teräsputkirunko
- - Vaihteisto: 4-vaihteinen
- - Märkälevykytkin
- - Toisioveto: hanmmashihna
- - Akseliväli 1400 mm
- - Jarrut: edessä levyt, takana rumpu
- - Eturengas: 3:25 - 19 "
- - Takarengas: 3:50 - 19 "
- - Kuivapaino 165 kg
- - Ilmoitettu polttoaineenkulutus 1,8 l/100 km
- - Hinnat alkaen Saksassa: 9300 €