National Highway Safety Aministrationin (NHTSA) sivuston mukaan ongelma saattaa koskea seuraavia vuoden 2016 Harley-Davidson-malleja: Electric Glide Ultra Classic (FLHTCU), Electra Glide Ultra Classic Low (FLHTCUL), Ultra Limited Low (FLHTKL), Ultra Limited (FLHTK), CVO Street Glide (FLHXSE), Street Glide (FLHX), Street Glide Special (FLHXS), Road Glide Special (FLTRXS), Road Glide (FLTRX), Police Electra Glide (FLHTP), Road Glide Ultra (FLTRU), Fat Boy S (FLSTFBS), Softail Slim S (FLSS) sekä CVO Softail Pro Street Breakout (FXSE).
Ongelmana on se, että ilma- (tai kaasu-) kuplien muodostuminen kytkimen pääsylinteriin saattaa aiheuttaa sen, ettei kytkin irrota kunnolla, mikä esimerkiksi liikkeellelähtötilanteessa saattaa aiheuttaa riskitilanteita. Ongelma saattaa esiintyä erityisesti silloin, kun pyörä on ollut pysäköitynä pidemmän aikaa.
Jos kytkin ei irrota kunnolla, ja paikalta lähdettäessä painetaan kytkin pohjaan ja vaihde päälle, pyörä saattaa lähteä kytkimen pohjassapidosta huolimatta liikkeelle, mikä tietysti saattaa aiheuttaa onnettomuuden.
Harley-Davidson tiedottaa asiakkailleen tilanteesta, korjaus on maksuton.
Harley-Davidsonin selonteossa NHTSA:lle todetaan mm. että ongelma on sama kuin aiemmassa takaisinkutsussa, joka koski vuosien 2014 ja 2015 malleja. Se saatiin jäljitettyä työprosesssiin, missä on kokoonpanossa on siirrytty kytkimen pääsylinterin ja muiden asiaan liittyvien komponettien osalta ultraäänipesuun huhtikuun alusta 2016, jonka jälkeen ongelmaa ei ole esiintynyt.
Mikäli kaipaat lisätietoa, niitä löytyy NHTSA:n dokumentaatiosta täältähaulla. Vain pari viikkoa sitten uutisoimme, että NHTSA on aloittanut tutkinnan koskien 430 000 Harley-Davidson-moottoripyörää, jotka on valmistettu vuosien 2008-2011 välillä. Ongelmana ovat ABS-jarrut, joista katoaa yllättäen pito.
Aiheesta aiemmin:
Harley-Davidson-moottoripyörät tutkinnassa jarrujen toimimattomuuden vuoksi
Harley-Davidsonilla takaisinkutsu: 45 900 touring- ja 8900 Street -mallia