Legendaarinen Päijänteen ympäriajo viettää vuonna 2017 juhlavuottaan yhdessä Suomen kanssa – siinä missä kotimaamme täyttää 100 vuotta, ensimmäisestä Päitsistä on kulunut pyöreät 90 vuotta.
Myös toinen historiallinen seikka on edessä, kun nimittäin HMK eli Helsingin Moottorikerho haki juhlavuodelle Päijänneajolle MM-osakilpailun asemaa. SML eli Suomen Moottoriliitto ja MM-organisaattori ABC Communication tukivat hanketta ja FIM eli kansainvälinen moottoriliitto vahvisti kilpailun MM-osakilpailuaseman.
Kaksipäiväinen Päijänneajo – tuttavallisemmin siis Päitsi – on endurokilpailuna ainoa laatuaan koko maailmassa. Mikään muu kilpailu ei samassa mittakaavassa haasta kuskien kestävyyttä: maastokokeita kertyy kahden päivän aikana 24, ja ajokilometrejä siirtymineen kaikkineen noin 800.
Kevättalvella 2017 Päitsi saa kunnian toimia kansallisen osakilpailun lisäksi MM-osakilpailuna, mutta siitä huolimatta Päitsin formaatti pysyy perinteitä kunnioittavana. Luvassa on siis ainutlaatuinen MM-osakilpailu, joka eroaa merkittävästi muista vastaavista.
Viime vuosina MM-endurokilpailuissa on päivittäin on ajettu sama reitti kolme kertaa ja jokaisella kierroksella on ollut motocross, extreme ja endurotestit. Kierroksen pituus on ollut noin 100 km, ja koska erikoiskokeita on vain muutamia ovat kuljettajat etukäteen ennen kilpailua kävelleet reitit läpi ja opetelleet ne. Erikoiskokeilla käytetty aika on ollut päivittäin vain noin yksi tunti ja pisimmät endurotestit ovat olleet tavallisesti alle 10 minuuttia. Kokonaisajoaika on ollut noin 5-6 tuntia.
Päitsin kisa haastava
Nyt kun Päijänteen ympäriajo ajetaan MM endurokilpailuna, niin se tulee eroamaan tuosta aiemmasta MM-formaatista, sillä Päitsi säilyy vastaavanlaisena ainutlaatuisena kilpailuna kuin mitä se on ollut jo vuosikymmeniä.
Se tarkoittaa sitä, että päivittäin ajettava reitti ajetaan vain kerran. Reitin pituus on noin 400 km/päivä, ja erikoiskokeita, jotka ovat kaikki erilaisia, on noin 10 kappaletta per päivä ja pisimmät kestävät noin 30 minuuttia. Erikoiskokeilla käytetty aika on noin kolme tuntia päivässä eli huomattavasti enemmän kuin viime vuosina käytetyssä MM-enduroformaatissa. Kokonaisajoaika on noin 10 tuntia päivässä eli MM-osakilpailukuskit pääsevät aivan uudenlaisen haasteen eteen, kun osallistuvat Päitsille.
Päijänneajo toimii edelleen myös kansallisena kilpailuna eri harrastajaluokkineen sekä SM-osakilpailuna, kuten tähänkin asti. Niin enduron huippukuskit kuin harrastajatkin ovat siis kaikki tervetulleita ajamaan rinta rinnan tähän suureen suomalaiseen seikkailuun!