Imatranajon rata on jo pieniä viimeistelyjä vaille valmis, ja se on ehostettu 2010-luvun tarpeita vastaavaksi.
Imatran kaupungininsinööri Lassi Nurmi kertoo, että luvassa on maailman paras katurata, jossa on erityisesti panostettu sekä kuljettajien että yleisön maksimaaliseen turvallisuuteen.
Katurata on enää viimeisiä päällysteitä ja hienosäätöä vaille valmis, ja Suomen Moottoriliitto on valmiina hyväksymään radan. Nurmen mukaan kyseessä on enää pelkkä muodollisuus, sillä projektiryhmässä ovat alusta pitäen olleet mukana kaikki mahdolliset osapuolet.
Rataremontin 400 000 euron budjetti on pitänyt. Nurmen mielestä rahaa olisi voinut hätätilassa kulua enemmänkin, sillä kustannus on erittäin pieni verrattuna kaupungin saamaan hyötyyn.
Radan projektiryhmässä on ollut mukana myös kuljettajia, mille Nurmi antaa ison painoarvon, he kun tietävät, mikä radalla toimii ja mikä ei. Radan rakentamisessa ja muutostöissä turvallisuusasiat ovat jokaisen parannuksen takana. Esimerkiksi mutkissa on huomioitu, että ajoi voi mennä pitkäksi, joten siksi on sen lähistöltä suurelta alueelta poistettu kaikki, mihin voi törmätä. Myöskään katsojat eivät pääse tälle alueelle.
Kovavauhtisten suorien päätteeksi on hidastemutkia vauhdin hiljentämiseksi. Parhaimmillaan pyörien nopeus nousee jopa 300 km/h. Viiden kilometrin radalle mahtuu 1,5 km turvakaidetta. Radan tiettyihin kohtiin tuodaan lisäksi turvasoraa. Sora on nurmikkoa turvallisempaa ja pitävämpää.
Lisätietoja Imatralaisen artikkelissa.