Käytännössä amerikkalaisen Timbersledin Mountain Horse -muutossarjan avulla korvataan moottoripyörän etupyörä suksella ja takapyörä telamatolla.

Muutossarja on merkki- ja mallikohtainen ja sopii useimpiin kurapyöriin erillisiä muutoksia vaatimatta. Ainoa poikkeus on KTM 690, muissa osat vain ruuvataan paikoilleen.

Muutossarjoja on kolme erilaista. Vakio eli Short Track -versio on varustettu 305 cm pitkällä telalla ja tarjoaa parhaan veto-pitosuhteen ja operoitavuuden. Se on tarkoitettu pienitehoisille pyörille jopa 250 cm3 alkaen.

Kawasaki KXF450 Short Track Kitillä eli vakiomatolla varustettuna.

Seuraava eli 348 cm pitkä Long Track on puolestaan tarkoitettu vähintään 500 cm3 moottorilla varustetuille kelkoille ja sen pitäisi tarjota parhaan pidon syvässä lumessa, toisaalta se syö eniten tehoa.

Lopulta tuoteketjun huipulla on 307 cm pitkä Snow Cross, joka on tarkoitettu selvästi kilpailulliseen käyttöön.

Se on kapeampi kuin muut ja sen telaketju on valmistettu kovemmasta kumista kuin kahden muun. Lisäksi sen yksittäiset telat ovat korkeampia keskeltä kuin reunoista aivan kuin renkaissa. Se on myös suunniteltu kovempaan käyttöön ja rankempaan maastoon.

Snow Cross eli rajumpaan käyttöön tarkoitettu Vuoristohevonen.

Suomessa Timbersledin Mountain Horsea tuo maahan Kalajoen kumikorjaamo. Hinnat noin 6500-7000 euron välillä. Kalajoen kumikorjaamon Timo Saaren mukaan hinnat sisältävät joko toimituskulut, tai mikäli pyörä tuodaan paikan päälle, asennuksen.

Allaolevalla videolla moottoripyöräkelkan ominaisuudet pääsevät parhaiten esille. Meno on tosi hienoa ja riemukasta.

 
Edit: lisätty hintaan tietoa asennuksesta ja toimituskuluista maanantaina 17. helmikuuta klo 15.28.

Artikkeli julkaistiin Motouutisissa alunperin 15.2.2014 ja julkaistiin nyt uudelleen lomalukemisena.