DoNotPay-palvelu on siis varsin tuore ilmestys Internet-maailmassa, ja osoittaa, että tällainen virtuaalinen lakimiespalvelu, chatbot, voi toimia loistavasti. Palvelun luoja, vasta 19-vuotias Stanfordin yliopiston toisen vuoden opiskelija Joshua Browder on ristinyt sen "Maailman ensimmäiseksi robottilakimieheksi".
DoNotPay auttaa asiakkaitaan kyseenalaistamaan parkkisakkonsa helpon chat-ympäristön kaltaisen käyttöliittymän avulla.
Ensin ohjelma selvittää yksinkertaisen kysymyspatteriston avulla, onko mahdollista kyseenalaistaa parkkisakko, ja sitten opastaa käyttäjiä valitusprosessissa.
Tulokset puhuvat puolestaan. Sen 21 kuukauden aikana siitä, kun palvelu avattiin Lontoossa ja New Yorkissa, DoNotPay on ottanut hoitaakseen 250 000 tapausta, ja voittanut niistä 160 000. Menestysprosentti on siis peräti 64. Palvelun asiakkaat ovat siis säästäneet sakkokustannuksissa jo peräti 3,6 miljoonaa euroa.
Parkkisakon saajat haavoittuvampia
– Luulen, että parkkisakkoja saavat ihmiset ovat yhteiskunnan haavoittuvimpia. Nämä ihmiset eivät aio rikkoa lakia. Minä luulen, että heitä käytetään tulonlähteenä paikallishallinnolle, Browderin on sanonut.
Browder on itseoppinut koodari, ja hän sai ajatuksen palvelusta saatuaan 18-vuotiaana 30 parkkisakkoa eri puolilla Lontoota. Sakoista valittamisen prosessi on varsin kaavamainen, ja sopii hyvin keinoälylle, joka pystyy siten helposti pureutumaan asiaan ja antamaan sopivat neuvot ilman, että se veloittaisi lakimiespalkkioita.
Browder on laajentamassa bottiaan alueellisesti, mutta samalla hän on rakentamassa vastaavaa palvelua lentomatkustajille, jotta nämä voivat tehdä valituksia lentoyhtiöille lentojen viivästymisistä.
Samalla hän tutkii, onko mahdollista rakentaa kehitysympäristöä, joka vaatisi vain laintuntemusta, ei koodaustaustaa. Se mahdollistaisi palvelun laajentamisen myös muihin asioihin.
Chatbotista ja Browderista lisää Guardianissa.