Alkoholi on edelleen merkittävä riskitekijä liikenteessä. Lähes puolet niistä rattijuopumusonnettomuuksista, joista on seurauksena henkilövahinkoja, ajetaan kesäkuukausina. Erityisessä riskiryhmässä ovat nuoret kuljettajat. Henkilövahinkoon johtaneiden rattijuopumusonnettomuuksien kuljettajista nuoria on noin 40 prosenttia.
– Alkoholi on osa monen nuoren kesää. Tämä näkyy myös liikenteessä. Liikenneturva selvitti viime syksynä nuorten mielipiteitä juopuneena ajamisesta. Nuorista kolmasosa tietää kaverin ajaneen moottoriajoneuvolla humalassa ja joka neljäs on ollut ainakin kerran matkustajana juopuneen kuljettajan kyydissä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo.
Nautittu alkoholi on edelleen perinteisin rattijuopumuksen aiheuttaja. Viinan vierelle ovat tulleet myös huume- ja lääkeaineet. Se, millä aineilla rattijuoppo saa nuppinsa sekaisin, ei kuitenkaan ole merkityksellistä suomalaisille. Valtaosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista suomalaisista piti huume- ja alkoholirattijuopumusta yhtä vakavina.
Kampanja kannustaa nuoria olemaan #rohkee
– Nuorten humalassa ajamisen torjunnassa merkittävässä roolissa ovat kaveripiirin asenteet ja ystävien oikea-aikainen väliintulo. Liikenneturvan kesän rattijuopumuksen vastaisella kampanjalla puhutellaankin tämän potentiaalisen rattijuopon lähipiiriä. Pääviesti rohkaisee puuttumaan kaverin rattijuopumukseen: ole sinä se #rohkee, joka ei päästä kaveria kännissä rattiin, Heiskanen kannustaa.
#Rohkee-kampanja näkyy kesällä eritoten festareilla. #Rohkee on mukana mm. Himoksen Juhannuksessa, Summer Upissa Lahdessa, Jurassic Rockissa Mikkelissä, Joensuun Ilosaarirockissa sekä Kuopion RockCock-festivaaleilla. Festareilla ja muissa tempauksissa kannustetaan nuoria jakamaan Instagramissa, Facebookissa tai muulla somekanavalla kuvan #rohkee-tunnisteella. Sosiaalisessa mediassa jaetut valokuvat ja viestit ovat sitoumuksia: jokainen kuva viestii, että kännissä ei ole ok ajaa. Kuvan jakaneet saavat tapahtumissa palkinnoksi vielä rohkeen pinkit aurinkolasit.
– Oman mielipiteen jakaminen, myös sosiaalisessa mediassa, vaikuttaa sekä omaan että kavereiden mielipiteisiin ja käyttäytymiseen. Mitä lähempää viesti kuuluu, eli mitä tutumpi ihminen viestin jakaa, sitä vahvempaa viestin kuunteleminen on, kuvailee Heiskanen.
#Rohkee-kampanjassa ovat mukana Liikenneturva, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto. Tutustu kampanjaan ja kurkkaa kuvakisaa osoitteessa rohkee.loop.fi