YZ250F

Yamaha YZ250F:ssä on käännetyllä sylinterikannella varustettu moottori. Malli on jo osoittanut kykynsä voittaa kovimmatkin kilpailijansa. Yamaha YZ250F siivitti Jeremy Martinin peräkkäisiin AMA 250 Motocross -mestaruuksiin vuosina 2014 ja 2015. Myös Cooper Webb nappasi YZ250F:llään peräkkäiset mestaruudet AMA 250SX West -sarjassa vuosina 2015 ja 2016.

YZ250F:n uudistusten vaikutukset:

  • • Lisää vetotehoa keskikierrosalueesta ylöspäin
  • • Parempi kiihtyvyys
  • • Sujuvampi vaihteiden vaihto ja pehmeämpi kytkintuntuma
  • • Parannettu ohjattavuus ja jousitus parantavat vakautta
  • • Entistä parempi jarruteho

2017 Yamaha YZ250F

2017 Yamaha YZ250F

YZ250F-moottori

YZ250F:n sylinterinkansi, jossa imupuoli on suunnattu eteenpäin ja pakopuoli taaksepäin, tarjoaa monia etuja. Näitä ovat muun muassa parempi imun ja poiston tehokkuus, sekä massan keskitys, joka on saatu aikaan ilmansuodattimen ja polttoainesäiliön sijainnilla. 2017-vuosimallin pyörään on uudistettu sylinterinkantta, jonka ansiosta YZ250F:n teho on keskikierrosalueelta ylöspäin aiempaa parempi.

Imuaukon sijaintia on muutettu ja imuventtiilin halkaisijaa on suurennettu. Niiden ansiosta neliventtiiliseen sylinterinkanteen virtaa puhdasta ilmaa tehokkaammin. Uudet, korkeanostoiset imu- ja pakonokka-akselit lisäävät venttiilien nostoa, joten keskisuurella–suurella käyntinopeusalueella tuntuu huomattava tehonlisäys. Pienen–keskisuuren käyntinopeusalueen toimintaa puolestaan on tehostettu kaventamalla imunokka-akselin työkulmaa.

Uusien, korkeanostoisten nokka-akselien takia imu- ja pakoventtiilien jouset on uudistettu. Myös kiertokanki on aiempaa vahvempi.

Tehoa on lisätty keskikierrosalueesta ylöspäin entisestään lyhentämällä imukanavaa, mikä pienentää pumppaushäviötä, sekä käyttämällä tavallista suurempaa imukurkkua ruiskutussuuttimen ja imuaukon välissä, mikä lisää poikkileikkauspinta-alaa 5 %. Samalla imukanavan uusi sisäinen muotoilu tehostaa polttoaineen kaasuuntumista.

Lisäksi moottorissa on uudistettu pakokanava ja uusi, halkaisijaltaan suurempi pakoputki. Imu- ja pakopuolen tasapaino on hiottu huippuunsa uudelleen suunnitelluilla pakoaukoilla. Lisäksi pakoputken etuosa on halkaisijaltaan aiempaa suurempi.

2017 YZ250F:n uudelleen suunnitellusta sylinterinkannesta saatava moottoriteho ja erittäin tehokkaat imu- ja pakojärjestelmät saavat seurakseen myös uuden ECU:n, jonka sytytyksen ajoituksen ja polttoaineenruiskutuksen kartat on uudistettu.

Kuljettajat voivat säätää Yamaha Power Tuner -laitteella YZ250F:n teho-ominaisuudet omille taidoilleen sopiviksi. Kompakti laite kytketään suoraan pyörään, eikä erillistä tietokonetta tarvita.

YZ250F:ssa on uudistetut moottorilohkot, jotka kestävät moottorin lisätyn tehon. Vaikka alumiinivaletut moottorilohkot ovat ulkoisesti samanlaiset kuin 2016-mallissa, 2017-mallin kammiot on lämpökäsitelty, mikä parantaa niiden kestävyyttä jopa 5 %.

Moottorin suuremman tehon vuoksi myös voimansiirtoa on päivitetty tukevammilla hammasrattailla ja vaihteensiirtäjillä. Vaihdepolkimen vaihteensiirtäjän ja entistä paremmin toimivan kytkimen ansiosta vaihtaminen on nyt nopeampaa, sujuvampaa ja tarkempaa. Sytytystä ja polttoainesyöttöä ohjaavan ECU-yksikön päivitysten myötä moottori kiertää nyt herkemmin. Samoin kierrosrajoitin sallii entistä korkeammat kierrosluvut.

2017 Yamaha YZ250F

2017 Yamaha YZ250F

YZ250F – moottorin tärkeimmät muutokset

  • - Uusi sylinterinkansi
  • - Uudistettu imu- ja pakoaukkojen muoto
  • - Suuremmat imuventtiilit
  • - Korkeanostoiset imu- ja pakonokka-akselit
  • - Uusi venttiilijousien malli
  • - Uusi kiertokanki
  • - Uudistettu imukurkku
  • - Uusi, halkaisijaltaan suurempi pakoputki
  • - Uusi ECU, jossa uudistetut kartat
  • - Erittäin kestävät kampikammiot
  • - Uudelleen muotoiltu kytkinvipu
  • - Muokattu vaihteensiirtäjä
  • - Uusi vaihdepoljin

Runko

Käännetyllä sylinterinkannella varustetun moottorin mahdollistamat uudistukset, kuten YZ250F:n yläosaan asennettu imukotelo ja istuimen alla oleva polttoainesäiliö parantavat massan keskitystä. Niinpä käsittely on sujuvaa ja ajotuntuma on herkkä. 2017-mallin rungon uudistuksia ovat muun muassa rungon jäykkyyden tasapainotus, alennettu painopiste ja hienosäädetty jousitus.

Yamaha on hyödyntänyt tehdastiimeiltään saamaansa palautetta ja hienosäätänyt rungon niin, että YZ250F-kuljettajat pystyvät käyttämään moottorin lisätehon täydellisesti. 2016-malliin verrattuna 2017:n runko on noin 12 mm leveämpi takahaarukan kiinnityspisteen takana olevassa kohdassa, mikä lisää vääntöjäykkyyttä ja parantaa käsittelyn vakautta.

YZ250F:ssa on erityissuunnitellut moottorin etu- ja yläosan kiinnikkeet, jotka on kehitetty kierrosherkän 250 cc:n moottorin tarpeisiin. Etukiinnikkeissä on käytetty 8 mm paksua terästä ja yläkiinnikkeissä 6 mm paksua terästä, joten YZ250F:n uusi runko parantaa kiertojäykkyyttä sekä käsiteltävyyttä ja ajettavuutta.

2017 YZ250F:n ajoasentoa on muutettu tilavammaksi ja monille kuljettajille sopivaksi laskemalla jalkatappeja 5 mm. Näin myös painopiste alenee, joten ohjattavuus urissa ja kaarteissa paranee.

Kauden 2017 YZ250F:n ajettavuutta ja mukavuutta on parannettu monilla etu- ja takajousituksen uudistuksilla. Luokkansa johtavissa KYB AOS -etuhaarukoissa on entistä jäykempi ulkoputken rakenne ja hieman aiempaa pienempi öljytilavuus. Näiden muutosten ja uusien jousitusasetusten ansiosta kuljettajan ajotuntuma on aiempaa parempi samoin kuin vakaus urissa, töyssyissä ja kaarteissa.

245 mm:n takajarrulevy on valmistettu samasta kuumuutta kestävästä teräksestä kuin 270 mm:n etujarrulevykin. Aiemmista malleista tutut tyylikkään mustat vanteet pysyvät ennallaan, minkä lisäksi 2017-mallissa on uudet grafiikat.

Rungon tärkeimmät muutokset

  • - Hienosäädetty Bilateral Beam -alumiinirunko
  • - Uudet, entistä jämäkämmät etuhaarukan ulkoputket
  • - Uudistetut jousituksen säädöt
  • - Uudelleen sijoitetut jalkatapit
  • - Uusi takajarrulevyn materiaali
  • - Uudet ilmanohjaimien ja lokasuojien grafiikat

YZ450F

2017 Yamaha YZ450F

2017 Yamaha YZ450F

Yamaha YZ450F on 450 cc -luokan parhaimmistoa - MXGP-maailmanmestaruustitteli osoittaa sen luotettavuuden. 2017-mallin YZ450F:ssä on uudet grafiikat ilmanohjaimissa ja lokasuojissa. 245 mm:n takajarrulevy on valmistettu samasta kuumuutta kestävästä teräksestä kuin 270 mm:n etujarrulevykin, mikä parantaa jarrutustuntumaa ja -tehoa.

Kaksitahtimallit YZ250/YZ125/YZ85

2017 Yamaha YZ250 LC 2-tahti

2017 Yamaha YZ250 LC 2-tahti

Yamahan suositut 2-tahtimallit, YZ250 ja YZ125 täydentävät monipuolisen off road -malliston. Yamahan 2-tahtisten huolto on helppoa ja tyyli taattua. Niissä on 270 mm:n etujarrulevy ja uudet, 2017-mallin grafiikat ilmanohjaimissa ja lokasuojissa.

2017 Yamaha YZ125LC 2-tahti

2017 Yamaha YZ125LC 2-tahti

Suurempien mallisarjalaistensa tapaan YZ85 on yksi kaikkien aikojen suosituimmista Yamaha-motocrosspyöristä - monet nykypäivän mestareista aloittivat uransa juuri tällä legendaarisella Yamaha-pyörällä. YZ85 2017 -mallissa on uudet grafiikat.

2017 Yamaha YZ85LC 2-tahti

2017 Yamaha YZ85LC 2-tahti

Enduromallit WR250F/WR450F

WR250F- ja WR450F-pyörissä on käytetty samanlaista käännettyä sylinterinkansimallia ja kompaktia alumiinirunkoa kuin voitokkaissa YZ-F-malleissa. WR-mallit ovat osoittaneet voitokkuutensa, sillä Yamaha nappasi kaksi palkintosijaa vuoden 2016 kahdessa ensimmäisessä E1-EnduroGP:ssä ja voiton E2-luokassa.

2017 Yamaha WR250F Enduro

2017 Yamaha WR250F Enduro

Vuoden 2017 WR250F-mallissa on 270 mm:n levyjarru edessä. Sekä WR250F:ssä että WR450F:ssä on uudet grafiikat ilmanohjaimissa ja lokasuojissa.

2017 Yamaha WR450F Enduro

2017 Yamaha WR450F Enduro

Kilpavarusteosia ja Yamaha YZ125 -cupia

 Yamaha off road -jälleenmyyjät tarjoavat kilpakuskeille laajan valikoiman alkuperäisiä GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) -kilpaosia YZ450F-, YZ250F- ja YZ125-malleihin.

YZ450F- ja YZ250F-malleihin on saatavana yksittäisiä viritysosia, ja YZ125:n omistajat voivat tilata pyöräänsä GYTR YZ125 -sarjan, joka sisältää kaikki huipputehon saavuttamiseen tarvittavat osat.

Yamaha YZ125 Cup järjestetään vuonna 2016, ja siihen osallistuu 2000–2004 syntyneitä motocross-kilpakuljettajia. YZ125 Cup on tarkoitettu motocrossmaailman tuleville mestareille. Sarjaan osallistuu 13 maata, joissa seurataan kuljettajien menestystä kansallisissa sarjoissa. Kansallisen tason voittajista parhaat pääsevät osallistumaan Saksassa 8.10.2016 järjestettävään superfinaaliin.

Superfinaalin kuusi parasta kuljettajaa – sekä kaksi jokeria – pääsevät osallistumaan vuoden 2008 MX1-maailmanmestarin David Philippaertsin monipäiväiselle Masterclass-kurssille. Sen päätteeksi yksi kuljettajista valitaan vuoden 2017 EMX125-luokan Yamaha-tiimikuljettajaksi!

Lisätietoja kuljettajista, tapahtumapaikoista ja päivämääristä täältä.

Ensimmäiset kauden 2017 mallit saapuvat Suomeen heinäkuun alussa. Hinnat ja tekniset tiedot Yamahan sivustolta.

Vuoden 2017 Yamaha YZ250F.

Vuoden 2017 Yamaha YZ250F.