Suzuki, tuotantopäällikkö Marco Färm
Tilanne näyttää aina hyvältä Mp-näyttelyssä, kaikki haluavat moottoripyöriä. Herääminen todellisuuteen tapahtuu sitten ensi viikolla.
Mutta nyt Suzukilla näyttää oikeasti hyvältä, sillä ensimmäisen kerran moneen vuoteen meillä on tarjolla todellinen uutuus DL 1000, joka on herättänyt todella paljon kiinnostusta. Täytyy sanoa, että tuntuu todella hyvältä. On sellaista vanhan hyvän ajan pöhinää ilmassa.
Kyseinen pyörä sattuu vielä sellaiseen segmenttiin, jossa ei Suzukilla ole ollut mitään aiemmin, eli adventure-pyöriin. Se tuo paljon lisää asiakkaita meille.
Malli on sellainen, että se ei korvaa Suzukilla mitään, vaan on omassa lokerossaan. Suzukin ratkaisu on pykälää pienempi kuin kilpailijoilla eli tonninen. Se on hinnaltaan edullisempi, mutta samalla myös kevyempi ja sillä pääsee sellaisiin paikkoihin, mihin isommilla pyörillä ei välttämättä ole asiaa.
Lisäksi Hayabusa-myynti vetää vakaasti, sen malli pitää hyvin pintansa.
Uskomme siis pärjäävämme tulevana vuonna hyvin. Yleisellä tasolla kaupankäynnissä alkaa näkyä positiivista vetoa. Pohjakosketus on jo saavutettu. Myynti lähti nousuun viime vuonna Euroopassa ja Ruotsissa, jota aina seuraamme pienellä viipeellä.
Tilanteen muutos näkyy myös yhteistyökumppaninamme toimivassa autokoulussa. Kun viime vuonna sillä oli vaikeuksia saada mp-korttikoulutusryhmiä täyteen, niin tälle vuodelle miltei kaikki ovat jo täynnä.
Muuten ajokorttiuudistus on epäonnistunut, sillä kortin korottaminen on liian vaikeaa. Meillä on aiemmin ollut loistava järjestelmä, jossa asteittain on päässyt liikkumaan enemmän ja enemmän liikenteen seassa. Ensin on suoritettu mopokortti, jolla on liikuttu pyöräteillä ja vähän julkisenkin liikenteen parissa. Senjälkeen piikillä on jo kunnolla liikuttu maan- ja valtateillä ja opittu olemaan liikenteen mukana.
Nyt on pelko, että kun ei suoriteta mopokorttia eikä myöskään kevytmoottoripyöräkorttia, niin ihmiset selviävät aiempaa heikommin yhä edelleen kasvavissa liikennevirroissa.
BMW Motorrad Suomi myyntipäällikkö Stefan Collin
BMW:n tämä vuosi näyttää valoisalta, sillä meillä on viisi uutta mallia tarjottavana, S 1000 R, R nine T sekä mm. R1200 RT ja R1200 GS Adventure. Kaksi niistä on vielä sellaisessa segmentissä, jossa BMW:llä ei aiemmin ole ollut pyörää.
R1200 Adventure oli viime vuonna meidän Suomessa eniten myymämme pyörä. Adventurea on aina myyty enemmän kun tavallista GS:ää, joskin tilanne saattaa olla tasoittumassa.
K 1600 on puolestaan ollut Suomessa todellinen menestysartikkeli, niitä on myyty yli 350 kolmessa vuodessa.
Meille iso haaste ovat hintaluokan 10 000 - 15 000 euron pyörät. Ne ovat laajemminkin Suomessa tällä hetkellä markkinat, jotka ovat jäässä tai puuttuvat miltei kokonaan, ja niiden kohdalla huono taloustilanne vaikuttaa eniten.
BMW:llä myynti on sujunut silti kaikkiaan hyvin, ja uskon, että ala on vähitellen nousemassa plussalle. Muissa Pohjoismaissa näkyi jo viime vuonna nousua. Me näemme sen hyvänä asiana, sillä BMW:n moottoripyöriä myydään liikkeissä, joissa on kaupan muitakin merkkejä. Joka merkillä täytyy olla riittävästi myyntiä, että kokonaisuus lyö leiville.
Ajokorttiuudistus oli selvä katastrofi. Se on merkinnyt romahdusta alalle. Suurin ongelma on siinä, että kaikki korotukset on tehtävä autokouluissa. Se on paitsi taloudellisesti raskasta, myös todella vaivalloista, kun ottaa huomioon kaikki koulutuksiin liittyvät tunnit sekä korttien uusimiset.
Jos aiot suorittaa kaikki kortit moposta motoristiksi, niin rahaa palaa ainakin 3000 euroa. He, jotka ovat saaneet AB-kortin samalla kertaa, alkavat olla vähintään 42-43-vuotiaita. Se kaventaa mahdollisuuksia kenelle ylipäätään voi myydä pyöriä.
Oy Brandt Ab: Honda Bikes myyntipäällikkö Patrick Manner
Uskoisin, että markkinat pysyvät aika lailla ennallaan viime vuoteen verrattuna. Kaikkiaan Suomessa myytiin 2013 noin 4000 pyörää, josta Hondan osuus oli 600-650, ja tänä vuonna Hondien myynti on viimevuotista suurempi. Kasvua tulee todennäköisesti uusista keskikokoluokan pyöristä, joita Honda esitteli useita uusia malleja.
Kuten ymmärrettävää on, alan myynnin kokonaisvolyymi ja kannattavuus kulkevat käsi kädessä. Kysymys on, miten saavuttaa kriittinen massa, jolla pystyy kattamaan kulupotin.
Hondan moottoripyörämallisto maailman suurimpana valmistajana on todella laaja. Yksinomaan Euroopassa myydään 58 eri Honda-mallia. Me emme millään pysty ottamaan Suomeen kaikkia niitä myyntiin, vaan haemme ne mallit, joita myydään riittävästi. Esimerkiksi kestosuosikkia, täysin uusittua VFR 800 ei alkuun oteta kuin muutamia kappaleita, jotta nähdään, miten sen myynti lähtee vetämään.
CTX1300:aa emme vielä ehtineet saada mukaan messuille, se tulee vasta helmikuun lopulla.
Piikkipuolella meillä on tarjolla CBF 125 Supersport ja uskomme, että kyykkypiikien myynti lähtee taas kasvuun. Lisäksi meillä on myynnissä maailmalla erittäin suurta suosiota muualla Grom-mallinimellä meillä taas MSX 125:na tuttu tavallaan isojen poikien Monkey. On mielenkiintoista nähdä, millaisen vastaanoton se saa Suomen markkinoilla.
Harley-Davidson Network Manager Mikko Summa
Tässä vaiheessa vuotta näyttää tosi hyvältä. Ennakkokauppa ennen messuja oli jo aktiivista, ja ihmiset ovat selvästi liikkeellä ostoaikeissa, ja olemme saaneet paljon hyviä kontakteja messujen aikana.
Tämän vuoden mallit ehtivät vielä näihin aikoihin tilattaessa tulla maahan ajokauden aikana. Jälleenmyyjillä on jonkin verran varastoa, mutta jollei haluttua mallia sieltä löydy, niin vielä ei ole liian myöhäistä.
Myyntihitiksi muodostunevat meillä tänä vuonna kaikki Harley-Davidsonin touring-malliset pyörät. Kaudelle 14 mallit on uudistettu project Rushmoren myötä, ja niiden sylinterikansissa on nestejäähdytys sekä enemmän tehoa ja vääntöä. Toisin sanoen niissä on käytännön ohitusvoimaa tarjolla enemmän.
Lisäksi niissä on uusi audiojärjestelmä ja viihdekeskus isoine näyttöineen.
Lama on purrut myös Harley-Davidsonien myyntiin, mutta isojen pyörien myynti on pitänyt pintansa paremmin, joten H-D:n myynti on laskenut muita vähemmän.
Sen perusteella, miten alkukausi on lähtenyt matkaan, tästä pitäisi tulla viimevuotista myynniltään parempi.
Myös mopedien kauppa on sujunut alan kauppiaiden kanssa käymieni keskustelujen mukaan ja lähtenyt käyntiin. Se on tervetullutta, sillä ajokorttiasetuksen muutos huolettaa myös meitä. Se syö selvästi alalle tulevia ja moottoripyöräilystä kiinnostuneita.